Campagne tegen verkrachting heeft effect

Na jarenlange stijgende cijfers ziet de politie van de Canadese stad Vancouver over het jaar 2011 opeens een daling van tien procent in de statistieken over verkrachting. Dat komt niet alleen door extra training voor agenten. De politie vermoedt dat een campagne tegen verkrachting ook effect heeft. Pikant detail: de posters richten zich op de mannen. Zij worden opgeroepen om niet ‘díe vent’ te zijn, zo’n vent die mannen en vrouwen verkracht. Dat gebeurt niet vaak, mannen aanspreken, maar het blijkt te werken.

De beeldtaal van de campagne laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Eentje toont bijvoorbeeld een vrouw die totaal bewusteloos op een bank ligt, omringd door lege flessen. Daaronder de tekst:

“Just because she isn’t saying no doesn’t mean she is saying yes,” the poster says. “Sex without consent = sexual assault. Don’t Be That Guy.”

De aanpak van de postercampagne was een bewuste keuze:

“We want to make visible the role that men have in ending violence against women and this campaign is directed at men,” said spokeswoman Angela Marie MacDougall. “It’s directed at young men between the ages of 18 and 25.”

De campagne doet recht aan de feiten. De meeste verkrachters zijn mannen. Hun slachtoffers zijn vaak vrouwen uit hun omgeving – de gemiddelde verkrachter is niet een vreemde man die uit de bosjes springt, maar een bekende van de vrouw. Als mannen stoppen met verkrachten daalt het aantal slachtoffers. Simpel.

Ook een andere campagne erkent dit. My Strength gooit het erop dat een man zijn kracht op een positieve manier kan gebruiken. In plaats van ‘díe vent’ te zijn, roepen posters in de Amerikaanse staat Californië mannen op, om een positieve mannelijkheid uit te stralen. De slogans gaan over mannen die op een respectvolle manier beschermend optreden om te voorkomen dat vrouwen het slachtoffer worden van seksueel geweld. Bijvoorbeeld door even met haar mee naar huis te lopen en dan ook echt bij de deur afscheid te nemen. Of als ze nee zegt, ook meteen te stoppen met je eigen seksuele toenaderingspogingen.

Deze campagne is een initiatief van een actiegroep van mannen die verkrachting tegen willen gaan. De ontvangst was lovend:

To my mind it takes the key Authoritarian value of Strength and couples it with normally opposing Nurturing priorities. An excellent way, to my mind, to appeal to men’s strength and egos whilst chanelling them into doing the right thing.

En:

We changed our minds about bullying. We can still change our minds about rape. Rape has never been solely a women’s issue — it’s everybody’s issue. Women on their own can’t stop it. But with thoughtful, responsible men as allies and partners, we can change hearts and minds, policies and perceptions. As My Strength reminds us, real men don’t resort to rape.

Goede voorbeelden die navolging verdienen. Dat er nog maar veel van dit type campagnes mogen volgen.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: