Nederlandse poppodia blijken een mannenbolwerk, maar verandering is mogelijk. Als je maar wil!

Vice telde het aantal vrouwelijke artiesten die deze zomer op het podium stonden van Nederlandse muziekfestivals. Geen enkel evenement haalde 1 op de vijf vrouwen. Het beste scoorde Magneet Festival, met bijna 18% vrouwen. Daarna ging het snel bergafwaarts. Nederland toont daarmee dezelfde situatie als andere westerse landen, waar festivalprogrammeurs meestal ook niet verder komen dan een handjevol vrouwen in een zee van mannen. De podia vormen op die manier een mannenbolwerk, maar zo hoeft het niet te zijn. Wie wil kan makkelijk een eerlijkere verdeling bereiken.

Volgens de telling van Vice hield het na Magneet Festival al snel op met de vrouwen. Dekmantel wist deze zomer 13,33% vrouwelijke dj’s voor elkaar te boksen, maar  daarna kwamen festivals zoals Down the Rabbit Hole, Open Air, Dicky Woodstock, Lowlands en Best Kept Secret niet verder dan een schamele 6%. Gemiddeld was op de twintig grootste festivals maar lieft 94,08% van de artiesten man, concludeert de redactie. Welcome to the Future was dit jaar gekkensluiter met nauwelijks 1,5% vrouwen.

Vice vroeg zich af hoe dit kon, zo weinig vrouwen op podia. Roel Coppen, betrokken bij Best Kept Secret en Indian Summer Festival, is eerlijk en wijt het aan de dominantie van mannen in de muziekindustrie:

“Popmuziek werd populair in een tijd dat mannen het voor het zeggen hadden. In de begindagen had je vrijwel alleen maar mannelijke muzikanten. Dat is nooit helemaal veranderd. Je zag dat bijvoorbeeld ook toen Madonna opkwam. Het duurde heel lang tot iemand haar serieus nam, omdat de muziekwereld van oudsher door mannen is gedomineerd.”

Dat Magneet boven het maaiveld uitkomt, is dankzij programmeurs die expliciet op gender letten. Ze doen hun best vrouwelijke artiesten te contracteren en hebben hun muzikale smaak op een brede en diverse manier ontwikkeld:

Ik denk dat wij het met zijn drieën ook best een brede smaak hebben qua genres, en veel van onze favoriete muzikanten zijn vrouw. Het is fijn om af en toe een andere stem te horen dan die van Frank Ocean.

Wat dat betreft gaan de ontwikkelingen op muziekfestivals gelijk op met ontwikkelingen in het boekenvak en andere culturele uitingen. Van oudsher domineerden mannen de cultuur, en als je niks doet reproduceer je die mannencultuur. Het vergt een bewuste keuze om uit die automatismen te stappen, kwaliteit bewuster te definiëren en actief vrouwen te betrekken bij wat je doet. Dan lukt het prima. Opeens krijg je dan veel meer schrijfsters in je literaire televisieprogramma, kom je tot een 50-50 verhouding bij Zomergasten, heb je een regeringsploeg met 50% vrouwelijke ministers, en staat het podium van je muziekfestival vol vrouwelijke artiesten:

Of 11 bands booked, eight included women. Label co-founder Denholm Whale says that booking a gender-inclusive festival was not difficult or even deliberate. “I just looked at the bands around me, and the bands I listen to, and there were a lot of women,” he says. “A lot of what goes on in the music industry is still controlled by an old guard, older generations continuing to hold the same jobs, keeping the same mindset in the back of their heads, whether it’s conscious or not.”

Waar een wil is, is een weg….

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: