Vier feest met Maria Magdalena, eerste apostel

Traditioneel vieren katholieken op 22 juli de naamdag van verschillende heiligen, maar eentje daarvan stijgt vanaf nu boven iedereen uit. Paus Franciscus verleende Maria Magdalena ruim een maand geleden dezelfde status als de twaalf apostelen. Haar dag is nu een liturgisch feest. Welke heilige verder ook verbonden is aan 22 juli, de feestdag van Magdalena heeft voorrang. Dat leidde in Nederland prompt tot krantenkoppen als ‘paus eert ‘prostituee’. Of, in België: Paus herstelt hoer in ere.

Feministische interpretatie van Maria Magdalena

Want dat gebeurde er met een vrouw over wie de bijbel vertelt dat zij als eerste het nieuws van de verrijzenis van Jezus naar buiten bracht: kerkvaders brachten haar in verband met een anonieme vrouw, van wie gezegd wordt dat ze zondig was en die berouwvol de voeten van Jezus waste. (Voor de liefhebbers: Lukas 7:47). Prompt heette het dat Magdalena die vrouw was. Zíj zou zich hebben ingelaten met seksualiteit, zonde en hoererij.

In 591 kreeg de link van anonieme zondares met Magdalena zelfs officiële status. Paus Gregorius de Grote verklaarde tijdens een openbare gelegenheid in Rome dat de anonieme zondares in het evangelie van Lukas en Magdalena een en dezelfde persoon waren. Schilders, beeldhouwers en houtsnijders beeldden de heilige daarna steevast af als berouwvolle zondares, zodat dit beeld in eenieders hersenen insleet. De eerste associatie bij Magdalena is niet ‘belangrijke apostel’ maar HOERRR. Tot 2016 aan toe.

Pas eeuwen later, toen vrouwen meer macht kregen in de samenleving en feministes van het eerste uur religieuze tradities kritisch onder de loep namen, kwam een tegenbeweging op gang. Mensen stelden het beeld van Eva bij (Eva werd er in geluisd!!!) en namen het daarna ook op voor Maria Magdalena. Magdalena werd er in geluisd door die verkeerde associaties met een andere Maria en de anonieme vrouw uit het evangelie van Lukas, stellen deskundigen. Daardoor ging verloren wat voor radicaals er volgens de bijbel gebeurde. De eerste die Jezus na zijn verrijzenis zag was een vrouw, Magdalena. Zij bracht dat nieuws samen met andere vrouwen naar buiten, niet de mannelijke apostelen:

“It’s really remarkable that all four gospels have the same story,” says scripture scholar Mary Thompson, S.S.M.N., adjunct professor of religious studies at Canisius College in Buffalo, New York and author of Mary of Magdala: Apostle and Leader (Paulist, 1995). “You can be sure that if it had been possible to eliminate those women who went out from the empty tomb, [the gospel writers] would have done it,” because of the prevailing attitude toward women in those times, she says.

Vaticaankenner hechten een grote waarde aan het feit dat een andere paus, Franciscus, de oordelen van zijn voorgangers ongedaan maakt en de eer van Maria Magdalena herstelt. Zij zien hierin een symbolische stap om de positie van vrouwen in de huidige Katholieke kerk te verbeteren:

This elevation has been long overdue and should be cause for great celebration, especially if it leads to deeper discernment and development of the role of women in leadership positions in the Church.

Wie weet ontstaat er zelfs meer kans op vrouwelijke priesters.…????

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: