Kracht Furiosa ontbreekt in game Mad Max

Mad Max Fury Road zou feministische propaganda bedrijven, beweerden sommige mensen. Nou, zij die vonden dat vrouwen te belangrijk waren in het verhaal, kunnen gerust zijn. In het op de film gebaseerde computerspel Mad Max Wasted Land ontbreekt de kracht van Furiosa en de andere vrouwelijke personages totaal. Vrouwen komen in deze game alleen voor in de marge, om het verhaal van mannen te bevorderen.

Doe mij maar de film.

Vakblad Polygon bekeek de game en toonde zich diep teleurgesteld:

The closest thing Mad Max has to a female lead, a woman not coincidentally named Hope, is a concubine for the villain and a love interest for Max. Her sole purpose in the plot is to make the bad guys more evil and provide motivation for the hero to fight. She’s a damsel in distress stereotype, and it’s more disheartening after having seen such a great example of the opposite in theaters just a few months ago.

Hoe kan het dat de film zulke krachtige vrouwelijke personages kende, en dat niets van die progressieve insteek terugkeert in het computerspel? Vakblad Ars Tecnica constateert hetzelfde euvel als Polygon en zoekt naar een verklaring in het lange productieproces. De film, Fury Road, kende een nogal woelige ontstaansgeschiedenis. De premiere schoof keer op keer op naar een latere datum en wisselde een aantal keer van studio. Bij iedere wisseling gingen ook de rechten voor het computerspel in andere handen over.

Daarnaast veranderde het verhaal van de film tijdens de lange productietijd. De game-makers moesten gokken hoe het verhaal zou gaan en met welke personages ze rekening moesten houden. Film en game begonnen steeds meer uit elkaar te raken. Het personage van Furiosa kreeg zodoende een cruciale rol in de film, maar kwam uiteindelijk niet terug in het scenario voor het computerspel. Vrij vertaald zei een vertegenwoordiger van Warner Bros dat ze niet eens over haar begonnen met George, de regisseur (” (“You know, we just never even went there with George.”)

De wereld verandert echter. Vakblad Polygon kan zo een reeks games opnoemen die geen vrouwenprobleem hebben, zelfs als een vrouwelijk personage een late toevoeging was. Ook spelers worden zich bewust van seksisme. Ze roeren zich en publiceren recensies met titels als Furiosa zal het er niet mee eens zijn.

Weblog The Mary Sue constateerde dat Mad Max en andere actiefilms meestal een mannelijke doelgroep kennen. Fury Road ontpopte zich tot een zeldzame witte raaf, een uniek geval, een film waarbij het een wonder mag heten dat een filmstudio zo’n revolutionair verhaal accepteerde. Het bijbehorende computerspel onderstreept deze unieke status. We zijn weer terug bij de ouwe status quo van mannen, mannen, auto’s, geweren en vooruit, nog meer mannen. Balen!

 

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: