Feministische humor

Dit weblog bestaat al sinds 2010. Maar pas nu bedacht ik me dat ik allerlei categorieën hanteer, zoals archeologie, boeken, De Lezing Van, economie, politiek, religie, De Gereedschapskist, noem maar op, maar niet beschik over de categorie ‘humor’. Terwijl er op dit vlak zoveel gebeurt. Webcomics, cabaret van Brigitte Kaandorp en de Dames voor na Vieren, bingokaarten om stereotiepe drogredenen op een ludieke manier zichtbaar te maken, allerhande memes en grappen en grollen die spelen met rolpatronen, teveel om op te noemen.

Dat de categorie Humor ontbrak vond ik zelf nogal ironisch. Eén van de stellingen van feministisch gedachtengoed luidt dat we allemaal opgroeien in een seksistisch (en racistisch) systeem. We krijgen daar allemaal een klap van mee. We kampen allemaal met onbewuste vooroordelen, en vrouwen discrimineren vrouwen daardoor vaak net zo erg als mannen dat doen.

Ook vijandbeelden rondom feministen hebben die negatieve invloed. Iedereen ‘weet’ dat feministen zure, boze vrouwen zijn die zeuren over pietluttige dingen, per definitie compleet fout zitten, mannen haten en geen enkel, maar dan ook écht geen enkel gevoel voor humor hebben. En voilà, bij dit feministische weblog geen rubriek humor. Zeer veelbetekenend, deze omissie van mij.

Hoog tijd dus om de situatie te verbeteren en humor op te nemen als een aparte categorie. Ik heb mijn uiterste best gedaan de huidige 1746 artikelen van dit weblog na te lopen en waar van toepassing deze categorie toe te voegen aan stukken. Het kan zijn dat ik er hier en daar eentje gemist heb. Maar wie nu deze categorie aanklikt, vindt pagina na pagina artikelen met en over ironie, satire, parodie, cynische humor, bijtende humor, milde humor, in de vorm van filmpjes, liedjes, plaatjes, memes, twitterberichten, stripverhalen en boeken. Geniet ervan!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

