Kunstenaressen krijgen erepodium

Carmen Herrera, Agnes Denes (83), Dorothea Rockburne (82), Monir Shahroudy Farmanfarmaian (91), Judith Bernsteun (72). Allemaal kunstenaressen die hun tijd ver vooruit waren, maar nu pas erkenning krijgen voor hun kunst. Ook Nederland telt veel meer kunstenaressen dan je op grond van de canon zou denken. Musea lijken bezig met een inhaalslag om hun werk opnieuw toegankelijk te maken voor een breed publiek. Inclusief de verschijning van overzichtswerken zoals Women Artists, The Linda Nochlin Reader.

Ze moest er even op wachten, maar Carmen Herrera krijgt alsnog het podium wat ze verdient.

Weblog Jezebel schrijft over het fenomeen vergeten kunstenaressen:

A persistent problem that keeps the vagaries of patriarchy in place is erasure—the removal of women from history as their male counterparts are elevated, deified, canonized. […]…the arts shape society’s fundamental concepts and perceptions of the past and present arguably more than even history books do, and if women are invisible in our rendering of the past, we are more at risk of being invisible in the future.

Het duurt lang voordat er genoeg tegenkrachten op gang komen om een poging tot herstel te doen. Anno 2015 beginnen de resultaten echter zichtbaar te worden. De ‘vrouwelijke blik’ eist ruimte op, en in de V.S. krijgen de vergeten kunstenaressen waar dit artikel mee begon, exposities met bijbehorende catalogi en analyses van hun werk en de plek die ze zouden moeten hebben in de canon.

Dichter bij huis eert het Tate Modern museum in Londen Agnes Martin. Deze kunstenares genoot in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw enige bekendheid. In 1996 vond de eerste en laatste overzichtstentoonstelling van haar werk plaats. Daarna verdween ze uit beeld. Ze stierf in 2004 en maakt de expositie in het Tate Modern dus niet mee. Gelukkig kunnen hedendaagse liefhebbers opnieuw kennis maken met haar werk.

De hernieuwde belangstelling voor kunstenaressen blijkt ook uit financiële cijfers. Eind vorig jaar veilde Sotheby’s New York een schilderij van Georgia O’Keeffe voor 44,4 miljoen dollar. Dat is het hoogste bedrag ooit voor een kunstwerk van een vrouwelijke kunstenaar op een veiling, meldde Kunstbeeld. En een organisatie zoals BLOUIN Art Info stelde een overzicht samen van vijftig kunstenaressen wiens werken zeer de moeite waard zijn om aan te schaffen – in termen van investeringen doen.

Kortom, er is nog steeds absoluut geen sprake van een gelijk speelveld, maar de belangstelling neemt toe. En da’s top.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: