Jumbo gaat stug door met seksistische stereotypen

Na de stereotiepe tv-reclames besloot winkelketen Jumbo seksistische rolpatronen  ook centraal te stellen in het mei/juninummer van ‘Hallo Jumbo’. Het blad bestaat uit twee delen. Een barbecue-gedeelte voor mannen, inclusief nieuws over bier, wielrennen, en ‘mannen onder elkaar’, met zwart als verbindend kleurelement. Voor de vrouwtjes salades, witte wijn, en ‘lekker samen bijkletsen’, met roze als verbindend kleurelement. Pik dat seksisme niet en dien hier je klacht in.

De vrouw volgens Jumbo.

Jumbo is niet de eerste die in een eigen uitgave voedsel in een genderkeurslijf perst. Albert Heijn was eerder al de seksistische supermarkt van dienst, met een Allerhande gewijd aan de man. Vlees, hamburger, vlees, bier, grote hakborden met grove messen, want mannen zijn blijkbaar motorisch gestoord, merkten mannelijke criticasters op. Jumbo doet hetzelfde. Weer staat vlees eten gelijk aan mannelijkheid, en draait het om bbq en bier.

Waarom is dit zo irritant? Stel dat we man en vrouw zouden veranderen in blank en zwart. En dat een supermarkt een eigen blaadje in twee delen knipt. Een deel voor blanken, en een deel voor zwarten. Bij de blanken: klassieke muziek, geraffineerde recepten uit de Franse keuken, en een verhandeling over sterrenchefs. Bij de zwarten: soul-muziek, kip met rijst, en een verhandeling over zwarte mensen die ‘van nature’ zo goed kunnen dansen en zo’n gezellig oerinstinct hebben voor luidruchtige feestjes.

Het huis zou te klein zijn. Racisme! Jumbo zou zich moeten verontschuldigen. (Script: ‘natuurlijk zijn we voor diversiteit, nee, we denken echt niet dat alle negers.. eh sorry, zwarte medemensen, van nature goed kunnen dansen, we zijn verkeerd begrepen, we bedoelden het ironisch… Jeetje wat een overgevoelige zeurpieten zijn die klagers’). Maar nu het mannen en vrouwen betreft, mag blijkbaar alles, hoe seksistisch ook.

Punt is, je kunt er iets aan doen. Reclamemakers kunnen kiezen voor een andere aanpak. En wij consumenten kunnen ophef maken als commerciële bedrijven seksisme omarmen. Op bepaalde vlakken zie je al veranderingen. Zo begint het bij reclamemakers te dagen dat vrouwen ook bier drinken, en dat het niet slim is hen te beledigen in reclames die de man en zijn vermeende behoeftes centraal stellen.

Idem dito voor Jumbo. Wij vrouwen doen nog steeds 74% van de dagelijkse boodschappen. Waarom zou je ons dan willen reduceren tot het seksistische cliché van witte wijn drinkende bijklets-dames die blij prikken in een salade? Dom, Jumbo. Heel dom.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Marit  On mei 19, 2015 at 7:34 pm

    Wat een heerlijke en rake tirade!🙂

  • Barbara  On mei 20, 2015 at 1:11 pm

    Goed stuk!
    Het valt mij ook op aan de ‘vrouwen kant’ van het nummer aanzienlijk meer kinderen op de foto’s staan. Vrouwen kunnen tenslotte niet genieten zonder het eerst de kinderen naar de zin te maken. :S

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: