Mad Max ontdekt het feminisme

Kom voor de feministische empowerment, blijf voor de opgepimpte nachtmerrieachtige voertuigen, juichen internetmagazines zoals Slate.com. De film die zulke lovende kritieken krijgt? Mad Max, Fury Road. Recensenten beoordelen de film zeer positief, en tonen zich regelmatig blij verrast dat vrouwen in deze op het oog nogal macho film zo’n prominente rol spelen. Naast Max heeft Furiosa (Charlize Theron) namelijk een hoofdrol als een eenarmige vrouw die seksslavinnen redt uit handen van de slechterik van dienst.

Dat het zo opvalt als een film vrouwen centraal stelt en vrouwen andere vrouwen laat redden, zegt iets over de algemene situatie in Hollywood. Deze Amerikaanse filmindustrie marginaliseert vrouwen zo structureel, dat de American Civil Liberties Union (ACLU) inmiddels officieel om een juridisch onderzoek heeft gevraagd.

Zo niet bij Mad Max. Regisseur George Miller doet niet aan het marginaliseren van vrouwen. Hij schakelde voor Fury Road zelfs toneelschrijfster Eve Ensler in (bekend van De Vaginamonologen) om op een eerlijke manier te tonen hoe vrouwen kunnen reageren op seksuele trauma’s. Furiosa draagt het verhaal, signaleren recensies. En ze staat niet alleen. Op een gegeven moment krijgt ze steun van een groep vrouwen, die op hun manier vechten om te overleven in een vijandige wereld.

Dit alles leidt tot omschrijvingen van de film als een 21ste eeuwse feministische versie van John Ford’s klassieker Stagecoach, met Theron als een feministische krijgster in een feministische actiefilm. Natuurlijk leidt het f-woord prompt tot verzet. De woorden ‘feministische propaganda’ vielen – ja, het is propaganda, oordeelt de National Post, maar alleen als je een internettrol bent:

To these men, strong women represent a loss of their power or control — or maybe even the fear of being left behind altogether. So they act out, bullying those who champion equality and the right not to treat others as sub-human, instead of listening, making room, or even saying they’re sorry.

Desondanks, of juist daarom, roepen mannenrechtenactivisten inmiddels op tot een boycot. Ze vinden dat de aandacht voor vrouwelijke personages het actiegenre voor eeuwig verpest. Bovendien, niemand geeft Mad Max bevelen, zeker niet een of ander stom wijf. Daarnaast is het gewoon afschuwelijk als een film vrouwen als mensen ziet. Echt, de horror!!!

Weblog We Hunted the Mammoth heeft nog veel meer voorbeelden van dit type kritiek. Helaas voor hen vatten veel mensen hun oproep tot een boycot juist op als een extra reden om de film te zien. Bonus: deze mannen zetten zichzelf voor schut als hypocriet. Als feministen kritiek hebben luidt de reactie vaak ‘zeur niet, ’t is maar een film’. Nu de rollen omgedraaid zijn, is prompt het huis te klein:

… by admitting they’re threatened by Charlize Theron and Emilia Clarke’s bad-assery, Clarey and his commenters are also agreeing that the media we consume and the stories we tell are hugely important. Thanks for the movie recommendations, bros.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • tikara  On mei 22, 2015 at 7:34 am

    Dit is op de tweede sekse herblogd.

  • Germaine  On mei 22, 2015 at 12:15 pm

    Een groep van meer dan 70 vrouwen, actrices en filmmaaksters, maakten samen een prachtig satirisch lied en clip om de wanverhoudingen in de filmindustrie aan te klagen. Het project vindt je onder #makeitfair

    p.s.Toen ik het woord ‘filmmaaksters’ intypte verscheen er een rood streepje onder, om me te laten weten dat de spelling verkeerd is of dat het woord niet bestaat ! Het woord ‘filmmakers’ is o.k. geen rood streepje dus !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: