Vrouwen doen meer, krijgen minder – ook op kantoor

We hadden al grondige studies over de manieren waarop vrouwen privé nog steeds in meerderheid opdraaien voor de verantwoordelijkheid voor huishouden en kinderzorg. Ook als hij en zij beiden een fulltime baan hebben. Wat blijkt: op kantoor gebeurt dit ook. Het zijn buitenproportioneel vaak vrouwen die de koelkast schoonbikken, collega’s helpen, en opruimen. Doen ze dit, dan krijgen ze geen dank. Doen ze het niet, dan gelden ze als stug en egoïstisch.

Sheryl Sandberg neemt stelling tegen de dubbele moraal op kantoor.

Wetenschappelijke onderzoek naar ‘wifework’ op kantoor kreeg onlangs extra aandacht, omdat CEO Sheryl Sandberg en wetenschapper Adam Grant er een groot artikel over schreven in de New York Times. Zij vinden dat mensen moeten stoppen om van vrouwen te verwachten dat ze tijd en energie investeren in helpend gedrag, zonder dat het hen iets oplevert.

Deze mentaliteit zet vrouwen namelijk met de rug tegen de muur. Je bent de klos als je je hulpvaardig opstelt, want je werkt harder maar niemand vind je daarna beter, aardiger of vriendelijker.  Sterker nog, als vrouwen zichzelf wegcijferen om collega’s bij te staan, geeft hun leidinggevende hen daarna een slechtere beoordeling. Maar als je het niet doet geven omstanders je sociaal straf en krijg je ook slechte beoordelingen.

Vrouwen moeten zodoende twee keer zo hard werken om, met al hun ondersteunende werk, evenveel eer te krijgen als een man die niks doet voor andere collega’s:

When both agreed to stay late, the man was still rated 14 percent more favorably than the woman for no good reason. When both refused, the woman got dinged by 12 percent more than the man for no good reason. From her report: ”Over and over, after giving identical help, a man was significantly more likely to be recommended for promotions, important projects, raises and bonuses. A woman had to help just to get the same rating as a man who didn’t help.”

Een ander genderpatroon versterkt die ongelijkheid nog. Vrouwen stellen zich hulpvaardig op, maar zijn geneigd als een stille kracht op de achtergrond te notuleren, coachen en redderen. Als mannen helpend gedrag vertonen, doen ze dat juist zo zichtbaar mogelijk. Zo krijgen ze een dubbele bonus. Lof en eer als ze helpen, en extra lof en eer omdat ze dat zo zichtbaar doen.

Sandberg en Grant vinden deze situatie schadelijk. Alle tijd die vrouwen kwijt zijn aan sociale taken, kunnen ze niet steken in de ontwikkeling van hun eigen loopbaan. Daarnaast lopen vrouwen een groter risico om op te branden. Niet omdat ze zwakke wezens zouden zijn, maar omdat ze aantoonbaar veel harder moeten werken dan hun mannelijke collega’s, terwijl ze er weinig tot niks voor terug krijgen. Mensen raken van minder opgebrand.

Wat te doen? Sandberg en Grant geven leidinggevenden het advies om mensen niet alleen te beoordelen op zakelijke prestaties, maar om ook mee te wegen wie collega’s helpt en wie niet. Ze adviseren mannen om te letten op wat vrouwen doen, en hen daarvoor publiekelijk erkenning te geven. Zodat zichtbaarder wordt wat vrouwen bijdragen en betekenen voor een team. Ook willen ze dat huishoudelijke taken op kantoor eerlijker verdeeld worden tussen de seksen.

Onder andere weblog Jezebel betwijfelt of die adviezen haalbaar zijn. De problemen beginnen al veel eerder, en zouden in de opvoeding al aan de orde moeten komen:

Great ideas, but please tell me how many guys angling for more money or a better title are going to go out of their way to make sure a woman’s ideas are highlighted or to do menial tasks? The answer, I think, is much more difficult to pull off: It’s to raise boys differently from the start. The answer is not to teach women to care less; it’s to teach men to care more. It’s to teach boys how to care—with detail and empathy—so that as adults, men and women no longer have a gendered notion of what it means to pitch in in the first place. So that when everyone is doing a little bit of menial work, everyone is just as capable of reaching for the brass ring with their big ideas, if that’s what they are after. No cupcake fetching required.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: