Oscar brengt geen verbetering voor actrice

Actrice Octavia Spencer hoopte dat het winnen van een Oscar voor haar rol in The Help meer kansen zou opleveren. Dat gebeurt namelijk meestal. Maar nee, de rollen die zij aangeboden kreeg, bleven klein en marginaal. Het winnen van een Oscar veranderde niets. Dus maakt ze de overstap naar televisie, waar actrices tegenwoordig wél complexe rollen krijgen.

Onder andere zakenblad Forbes meldde dat het Oscar effect inderdaad voorkomt. Na een nominatie, en zeker na het winnen van het beeldje, krijgen acteurs hogere salarissen en meer en/of betere rollen aangeboden. Het woord ‘acteurs’ ontneemt de gemiddelde lezer echter het zicht op een vervelend feit: het gaat bij deze groep alleen om mannelijke acteurs. Voor actrices ziet het Oscar-effect er heel anders uit:

The honors thesis of a student at Colgate looked at the earning power of actors and actresses in the years before and after their Oscar wins, and found that male actors experience an 81% bump in salary after nabbing an Oscar … while actresses see almost no financial benefit following a win. In fact, their careers may even take a bit of a dive after bringing home a statuette.

De studie sluit niet uit dat leeftijdsdiscriminatie een rol speelt. Gemiddeld wint een acteur rond het 36ste levensjaar. Maar ook dan is er sprake van structureel seksisme. Mannen kunnen op hun 75ste nog stoere rollen spelen. Ze mogen rimpels hebben, of een buikje, of grijze haren. Actrices daarentegen? Hollywood ziet hen na hun veertigste niet meer staan. Dat merk je onder andere aan de leeftijdsverschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hoofdrolspelers. Of neem een film als Alexander, waarin Angelina Jolie de moeder van Colin Farrell speelt, terwijl ze slechts één jaar ouder is dan hij. Of aan de loopbaanontwikkeling van acteurs, waarbij actrices naar beneden duikelen zodra ze de veertig gepasseerd zijn.

Spencer ondervond al deze fenomenen aan den lijve. Ze heeft de verkeerde sekse, waarschijnlijk ook de verkeerde huidskleur, en ze nadert de veertig. Iehiek!!! roept Hollywood collectief. En negeerde haar. Logisch dus dat Spencer alternatieve wegen zoekt. Ze maakt de overstap naar de televisie omdat ze zichzelf als actrice wil blijven ontwikkelen. Dat lukt niet als je alleen maar kleine filmrolletjes aangeboden krijgt, van het type ‘verontruste moeder’. Televisie biedt haar meer mogelijkheden:

I don’t have a problem with the medium—film or television—because I’m an actor. I act. So if I’m able to get a part that helps me stretch myself and evolve as an actress? Wonderful. And if I get to be a part of something that will expand myself to a worldwide audience?Hell yeah. Sign me up.

Spencer is niet de enige die dat doorheeft. Collega actrices Halle Berry en Viola Davis gingen haar voor. Ook Berry won een Oscar, ook zij kreeg in Hollywood weinig rollen waar ze haar tanden in kon zetten. Ook zij wijkt tegenwoordig uit naar televisierollen. Je kunt Berry zien als astronaute in de sf-serie Extant. Spencer speelt in Red Band Society, een serie over de psychiatrische afdeling van een groot ziekenhuis. En Viola Davis, twee keer genomineerd voor een Oscar, heeft de rol van professor rechten in de serie How to Get Away With Murder.

Zwarte actrices? Ze leveren puik werk en je kunt van hun werk genieten op het kleine scherm. Hopelijk komt Hollywood tot inkeer en kunnen ze binnenkort ook weer schitteren op het grote doek.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: