Singer museum geeft kunstenaressen ruimte

Lena ten Bosch. Elisabeth Stoffers. Daniëlle Kwaaitaal. Carolein Smit. De lijst gaat maar door. Al deze kunstenaressen kregen een welverdiende plek in de meest recente tentoonstelling van het Singer museum in Laren, Droomkunst. Nog te zien tot en met 31 augustus 2014, dus grijp je kans.

Het Singermuseum deed een greep uit de collectie van kunstverzamelaar Gerard van Wezel, en plaatste werken van rond 1900 naast werken die ontstonden rond het jaar 2000. Dat geeft verrassende combinaties, waarbij patronen zichtbaar worden. Zo bleken kunstenaars rond 1900 én rond 2000 gefascineerd te worden door paradijselijke oorden, mythen en sagen, en symboliek vanuit het onbewuste, al dan niet in de vorm van dromen en visioenen.

Vanwege het accent op de moderne tijd neemt het aantal kunstenaressen toe. Mannen staan nog steeds aan de top – wat dat betreft ziet de kunst er niet anders uit dan andere sectoren – maar de situatie is aan het veranderen. Een nieuwe lichting vrouwen eigent zich het recht toe om zelf creatief te zijn en iets te zeggen over de wereld. Hun werken intrigeren en verrassen.  En krijgen steeds vaker een plek in exposities.

Het Singer laat daarbij continuïteit zien. Want ook al botsten vrouwen aan tegen allerlei beperkingen, vooroordelen en verstikkende idealen over dé vrouw, ze zijn altijd actief geweest op alle gebieden van het leven. Ook de kunst. Zodoende maakt de bezoeker van Droomkunst kennis met vrouwen als Lena ten Bosch, die leefde en werkte van 1890 tot 1945. Of Elisabeth Stoffers (1881-1971), die naast abstract werk ook figuratief schilderde. Of Nicoline Middelbeek (1887-1980), die zich in de jaren dertig liet inspireren door de mythe van Parsifal.

Terugkerende woorden bij deze generatie kunstenaressen: ‘over haar is weinig bekend’…Een bekend probleem, waar geschiedkundigen wel vaker tegenaan lopen, omdat vrouwen opvallend vaak uit het collectieve geheugen duikelen. Toch geeft deze generatie gezusterlijk het stokje over aan de nieuwe lichting kunstenaressen, wiens leven en werk hopelijk beter gedocumenteerd zal worden.

Abstract werk van Elisabeth Stoffers.

 

Zo verrijkt Kwaaitaal de Droomkunstexpositie met prachtige onderwaterfotografie, waarmee ze onder andere een link legt met kunstenaars die zich rond 1900 lieten inspireren door de tragische figuur van Ophelia, de verdronken vrouw uit Hamlet van Shakespeare. En een keramisch werk met hertenkoppen van Carolein Smit, de Hubertusbokaal, gaat een mooie dialoog aan met werk rond 1900, waarbij oude mythen en sagen centraal staan.

Kortom, bezoek Droomkunst en neem kennis van het werk van vrouwen van nu. Saskia Olde Wolbers is vertegenwoordigd met het werk Day-glo. Van Loretta Lux hangt de fotobewerking Spring aan de wand van het museum. Je kunt genieten van het schilderij Pond van Lara de Moor. Enzovoorts, enzovoorts.

 

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: