Greendaddy twijfelt over geschiktheid van vrouwelijke investeerders

Greendaddy wil een crowdfunding-actie beginnen om het kledingbedrijf uit te breiden. De onderneming heeft een bestand opgebouwd van mogelijke gulle gevers. Maar in eerste instantie wilde oprichter Rik Vegter alleen mannen uitnodigen om te investeren. Een Vriend van de Zesde Clan ontving de wervingsmail, en besloot te reageren, om Vegter te laten weten dat deze houding jegens vrouwen zóóó 1860 is. Met resultaat!

Rik Vegter twijfelt of hij wel geld van vrouwen wil.

De uitnodigingsmail luidde als volgt:

Beste mevrouw XXXXXXXX,

Je hebt onze mailings waarschijnlijk regelmatig voorbij zien komen, maar dit is een persoonlijk bericht aan jou. Althans zo persoonlijk mogelijk.

Laat ik mij eerst voorstellen. Ik ben Rik Vegter, oprichter van Greendaddy. Ik stuur je graag deze vooraankondiging. Even een opmerking vooraf: misschien is deze mail helemaal niets voor jou, ik kan dat moeilijk inschatten. Maar ik vind dat de dames in ons bestand dezelfde informatie (en kans) moeten krijgen als de heren, dus daarom toch maar verstuurd.

Het zal je wellicht niet verbazen dat ik vind dat textiel op basis van bamboe de wereld positief kan veranderen. Ik ben dat oprecht van mening. Een beter en duurzamer product, en alle mogelijkheden om het proces waar nodig nog verder te verbeteren, anders dan bij katoen. Dat ligt simpelweg aan de grondstof.

Wat ik met je wil delen is het volgende. Greendaddy bestaat nu ruim 2 jaar en is mede dankzij jou flink gegroeid. Mijn dank daarvoor. Voor bamboe en Greendaddy is een grote toekomst weggelegd en het is daarom nu tijd om onze vleugels uit te slaan.

[uitleg van de plannen etc]

Morgen donderdag 22 mei start de verkoop. Greendaddy stuurt je rond die datum de officiële link naar het crowdfunding platform. Daar staat alle financiële en overige informatie. Als je met Greendaddy wilt meegroeien en/of ons wilt helpen, dan vind ik dat natuurlijk fantastisch.

Alvast zeer bedankt voor je aandacht en wellicht verwelkom ik je binnenkort als trotse aandeelhoudster!

Hartelijke groet,

Rik Vegter
Oprichter Greendaddy

P.S.1: als je over crowdfunding geen berichten meer wilt ontvangen dan begrijp ik dat. Stuur mij dan een persoonlijke e-mail, dan hoef je je niet af te melden uit het bestand. Mijn e-mailadres is rik@greendaddy.nl

P.S.2: voor iedere 10 aandelen in je bezit ontvang je jaarlijks een cadeaubon van 10,-. Dat is al direct 5% rendement, dus naast de waardestijging

Een vaste lezer van De Zesde Clan ontving deze mail en moest even slikken. Wat bezielt Vegter in godsnaam om de helft van de potentiële geldschieters een status aparte te geven, en alleen na hevige twijfel alsnog te benaderen? Wat ging er door hem heen? Zoiets als ‘oei, vrouwen, die schrikken waarschijnlijk alleen maar van dingen als investeren. Beleggen is voor mannen! Goh, ik weet niet of ik vrouwen wel geschikt vind om geld aan mij te geven”. Hilarisch, als het niet zo treurig was.

Enfin, de vriend van de Zesde Clan besloot Vegter terug te mailen:

Beste Rik,

Dank voor je e-mail over de komende crowdfunding actie van Greendaddy, ik heb er met belangstelling kennis van genomen.

Wel zorgelijk om te lezen, dat je twijfelde of je de vrouwen in je bestand wel met deze informatie zou confronteren? Er zijn wel degelijk vrouwen die het interessant vinden om wat geld te investeren in een bedrijf dat aansluit bij hun normen en waarden, die met interesse de economiebijlage spellen en er een goedgevulde effectenrekening op na houden. Ik reken mezelf met veel zelfrespect tot deze categorie.

Aan de andere kant zijn er onder de mannen ook velen te vinden die met moeite hun kasboekje in balans houden, die gruwen van economisch nieuws en totaal niet met geld om kunnen gaan. Waarom dan de mannen wel de e-mail over crowdfunding gestuurd, en de huiver om vrouwen hiermee te belasten ? Mannen onderling verschillen meer van elkaar dan je misschien denkt!

Al met al ben ik blij dat je uiteindelijk hebt besloten om iedereen op de hoogte te stellen, ik ga er zeker serieus over nadenken om op de geboden mogelijkheden tot investeren in te gaan. Al had ik dat met meer enthousiasme gedaan als ik niet eerst had moeten lezen over de twijfel of ik als vrouw wel een geschikte investeringskandidaat ben!

Met vriendelijke groet, XXXXXX

Met succes. Binnen de kortste keren ontving ze een berouwvolle reactie van Vegter:

Beste XXXXXX

Dank voor je reactie. Ik had later in de gaten dat het geen handige formulering was, mijn excuses, zo was het zeker niet bedoeld. Je hebt helemaal gelijk met wat je zegt. Wel erg gaaf als je mee gaat doen, morgen versturen wij de link naar het platform.
Wat dit aantoont is dat het werkt als je mensen attent maakt op conservatieve ideeën over mannen en vrouwen. We leven in een met seksisme doordrenkte maatschappij. Iedereen krijgt daar een klap van mee. De een is zich daar bewuster van dan de ander. De een denkt kritischer na en stuurt zichzelf sneller bij dan de andere. Allemaal menselijk. Het wordt pas een probleem als het dreigt te leiden tot uitsluiting en minachting. En dan is het goed als je van je laat horen.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

