Zoveel vrouwen, zoveel verhalen

2014 is het jaar van Read Women, ‘lees vrouwen’. Zoveel schrijfsters uit zoveel landen hebben zoveel prachtige boeken geschreven, en daar besteden we bij de Zesde Clan graag aandacht aan. Want hoe goed moet een schrijfster zijn, voordat het geen ‘vrouwenfictie’ meer is maar gewoon een goede roman?  Schrijfsters kunnen wel wat solidariteit gebruiken…Dat doen we met artikelen over boeken, genres, schrijfsters, het ontwikkelen van je eigen stem, en door af en toe tips onder de aandacht te brengen die voorbij komen op twitter. Onderstaande links en suggesties staan hopelijk weer garant voor dagen leesplezier. Enjoy!

  • De wereld is groots en wijds. Waarom zou je je beperken tot je eigen land of ‘westerse’ boeken? Neem eens een kijkje bij zeven grootse romans van zeven Afrikaanse auteurs. Of deze lijst. Voor iedere maand een boek van een Arabische schrijfster. En kende je Qaisra Shahraz al?
  • Hoera, detectives! Dorothy Uhnak (1930-2006) was er vroeg bij. Deze Engelse schreef als een van de eerste auteurs ooit een scherpe politieroman met een vrouwelijke hoofdpersoon. Zelf werkte ze jarenlang bij de politie. Ze kreeg in de loop van haar carrière twee keer een onderscheiding voor moed.
  • Over pioniers gesproken. Voor het Nederlandstalig gebied: ,,Wie weet dat de eerste Nederlandse brievenroman geschreven werd door twee vrouwen (Wolff en Deken)? Wie weet dat de eerste Nederlandse historische roman op naam staat van een vrouw (Margaretha de Neufville)? Wie weet dat de eerste romans over homoseksualiteit door vrouwen werden geschreven (Anna Blaman)? Wie weet dat de eerste Nederlandse postmoderne roman door een vrouw is geschapen (Hella S. Haasse)?” Dat en meer bij Het Plankje van FS, in een essay over 2014, het jaar van de schrijfsters.
  • Prijzen uitreiken is hard werken. Als jurylid moet je je bijvoorbeeld in 16 weken door 158 boeken heen werken om te komen tot nominaties. Hoe doe je dat? Helen Fraser, voorzitter van de Baileys Women’s Prize for Fiction 2014, geeft tips en legt uit hoe ze trends en ontwikkelingen uit de woordenberg destilleert. Dit jaar veel historische romans – 57, zeg maar eenderde van het totaal. De andere 101 richtten zich opvallend vaak op de tweede helft van de vorige eeuw. Onder andere Hannah Kent en Chimamanda Adichie haalden de shortlist.
  • Ook weblog Overgangstergirls doet mee aan readwomen2014. Hun eerste tip is Thriller van Suzanne Hazenberg: ,,Een huiveringwekkend, heerlijk boek, dat je niet wilt wegleggen.”
  • Clare Wright won de Stella Prize voor haar studie naar de vrouwen van een Australische mijnwerkerskolonie rond 1850. In The Forgotten Rebels of Eureka behandelt ze een gevoelige mijlpaal, een opstand van mijnwerkers die af wilden van toenemende overheidscontrole. Zowel de kolonie als die opstand zijn altijd weergegeven als een zaak van mannen, voor mannen en door mannen. Onnodig te zeggen dat historici het een en ander over het hoofd zagen. Wright vertelt de andere helft van het verhaal en ontkracht zodoende diverse mythes.
  • The Huffington Post noemt 18 boeken die veranderden hoe vrouwen zichzelf zagen. In het lijstje onder andere The Bluest Eye van Toni Morrison, Witte Oleander van Janet Finch, en de gedichten van Emily Dickinson.
  • De #readwomen2014 campagne komt uit de koker van journaliste en auteur Joanna Walsh. Ze beveelt graag vijf romans aan, die voor een deel niet meer in druk zijn. Penguin geeft één titel, Swallowing Geography van Debora Levy, echter opnieuw uit. Zodoende kunnen lezers mee op ontdekkingstocht. Wie weet volgt er meer.
  • Opzij zorgt met haar Literatuurprijs ieder jaar weer voor een lijstje vol hoogtepunten uit de Nederlandstalige literatuur. Dit jaar won Saskia de Corte met haar roman ‘Wij en ik’. Maar de shortlist leverde meer tips op: Hanna Bervoets met Alles wat er was, Margriet de Moor met Mélodie d’amourHet lam van Jannie Regnerus en De duimsprong van Mieke Zwamborn (Van Oorschot).
  • Vergeet ook Ieneke Riem niet, die dit jaar de Dioraphte Jongerenliteratuurprijs won met de verhalenbundel Zeven pogingen om een geliefde te wekken. Onder de genomineerden die nét niet wonnen, zaten Aukelien Weverling met Het land, en Saskia Maaskant met Kieuw.
  • Jaja, Jack Kerouac’s Onderweg (on the road) kennen we nu wel. Schrijfsters beheersen dit genre ook. Wat dacht je van Edith Wharton’s boek over haar motorreis door Frankrijk? En nog elf andere aanbevolen werken waarbij vrouwen en vrouwelijke personages te voet, per motor, en met de auto door landen trekken en vanalles beleven.
  • Novella’s, essays, boeken voor kinderen en tieners… The Hairpin gaf een lijstje met suggesties voor de maand april. Ook handig voor de andere maanden van het jaar. Met essays over pijn, een boek vol brieven aan overledenen, grappige kinderavonturen en de Tovenaar van Oz, maar dan heeeeeel anders.
  • Elena Poniatowska won de Cervantes Literatuurprijs, zo’n beetje de allerhoogste eer voor Spaanstalige auteurs. Ze nam de prijs op 23 april in ontvangst met een poëtische, ontroerende toespraak. Tot nu toe wonnen 35 mannen en drie vrouwen – Poniatowska is nummer vier. Vooruitgang…
  • Judith Visser stond een week lang centraal bij de site Crimezone. Ze beantwoordde onder andere vragen van lezers en gaf een interview. Vanaf mei 2014 draait de verfilming van haar roman Stuk in de Nederlandse bioscopen.
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: