Jumbo geeft vrouwen een slechte deal

Wat moet een vrouw doen om haar man een keertje boodschappen te laten doen? Volgens deze reclame van supermarktketen Jumbo moet zij zijn lievelingseten koken, hem verzorgen met een romantisch bad, inclusief kaarsjes, en vervolgens sexy kleding aantrekken om hem in bed te verwennen. Ja, inderdaad, humoristisch bedoeld, maar ondertussen bekrachtigt de supermarkt een conservatieve visie op gezin en vrouwenwerk.

Dat legt het bedrijf zelf uit. Na het veroveren van de markt wil Jumbo nu vooral laten zien dat het een goede supermarkt is voor gezinnen.  (Sorry, alleenstaanden, in 2009 waren jullie al met 2,6 miljoen, maar net als het CDA ziet Jumbo alleen gezinnen staan.) Een zeer specifiek gezin:

Matthijs Moeken, directeur Marketing van Jumbo Supermarkten: “Deze familie is zoals menig andere familie. Met een moeder die de wijste is, een vader die af en toe het vierde kind blijkt te zijn. Een puberzoon die niks wil, een dochter van ‘tututut’ en een nakomertje. Ze doen hun boodschappen bij Jumbo omdat het de fijnste supermarkt is voor gezinnen.

Bedenk dat dit plaatje niet toevallig ontstond. Een groot commercieel bedrijf huurde deskundigen in om iets te verzinnen waar Nederlanders zich mee kunnen identificeren, zodat ze naar jouw winkel komen en spullen kopen. Waar identificeren we ons volgens Jumbo mee? Wat sluit goed aan bij de Nederlandse cultuur? Een blank gezin. (Sorry, allochtonen, jullie passen niet binnen de norm). Met de man als vierde kind. Dat moeder de wijste mag zijn, is vooral om haar te paaien. Ze heeft niks aan haar man en moet de wc schrobben. ‘Maar troost je, je bent de wijste’. Ja, dááág!

De stereotypen buitelen over elkaar heen. Bovendien toont Jumbo pijnlijk duidelijk aan dat het werk van een vrouw weinig waard is. De superdeal geldt hem, niet haar. Alsof de gebruikelijke wanverhouding niet erg genoeg is, krijgt de man, voor 1 keertje in haar plaats boodschappen doen, zijn lievelingseten, bad, bed, en een onbetaalbare hoeveelheid aandacht en waardering. Bovendien heeft hij zelf ook baat bij die eenmalige investering, want met de ingekochte spullen kan zij dat diner bereiden. Voor haar betekent het vooral veel extra werk.

Als die man na al dat gedoe dan eindelijk één keer de boodschappen doet, hoe brengt zij die tijd door? Woont ze een vergadering van een feministische actiegroep bij? Spreekt ze goede vrienden? Maakt ze een ontspannende wandeling door een mooie omgeving? Leest ze een interessant boek? Nee. Ze geeft zichzelf een schoonheidsbehandeling. Want je moet er natuurlijk wel goed uit blijven zien voor hem. Anders werkt dat sexy lingeriesetje niet meer. Zelfs in haar zogenaamd vrije tijd is de vrouw des huizes nog aan het werk om anderen te behagen.

Weet je wat een superdeal voor die vrouw zou zijn? Hem de deur uit schoppen. Dat vierde kind kost meer dan hij opbrengt. Vervolgens heeft ze haar handen vrij om keuzes te maken. Misschien heeft ze geen behoefte meer aan zo’n blok aan haar been. Misschien besluit ze op zoek te gaan naar een minder energie slurpend exemplaar. Wie weet vindt ze dan een volwassen levenspartner, die rechtvaardigheid, respect en evenredigheid hoog in het vaandel heeft staan en actief zijn verantwoordelijkheid neemt om een eerlijke verdeling van het onbetaalde werk thuis te organiseren. Het hele gezin zou daar enorm van opknappen. En Nederland ook.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: