Vrouwen zien door een verwrongen lens – letterlijk

De wereld bekijkt vrouwen vaak door een verwrongen lens. Met name bij films krijgt dat probleem een zeer letterlijke betekenis. Neem Blue is the Warmest Color. Deze rolprent wint op dit moment prijzen, maar krijgt ook bergen kritiek, omdat de male gaze ieder beeld domineert. Dat valt op, zeker als je een verhaal wilt vertellen over een lesbische relatie. Om nog maar te zwijgen over films die vrouwen domweg uit het verhaal houden.

Vrouwen vormen de helft van de wereldbevolking. Dat zou je echter niet zeggen als je naar de bioscoop gaat. Films marginaliseren vrouwen en meisjes zo structureel, dat Zweden inmiddels over ging tot een opvallende stap. Het land verheft de Bechdel test tot norm en gaat in beoordelingen aangeven of de rolprent die test haalt, of niet. Een film waar op z’n minst twee met name genoemde vrouwen in voorkomen, die met elkaar praten, over iets anders dan een man, krijgt een positieve keuring voor dat onderdeel.

Zodra je de Bechdel test opneemt in je beoordeling, valt pijnlijk op hoe heftig de reacties zijn als je aan die status quo wil morrelen. Al is het maar door er op een ludieke manier aandacht voor te vragen. Een krant als The Independent verdedigt het Zweedse initiatief:

remember that nobody is actually burning films that ignore half of the population, just humorously drawing attention to them.

De Zweedse filmkeuring zal Blue is the Warmest Color vast het groene licht geven voor het onderdeel gender, want die haalt de Bechdel test met vlag en wimpel. De film laat echter meteen zien hoe makkelijk het is om te voldoen aan de Bechdel test, en dat die test niets zegt over het al dan niet vrouwvriendelijke of feministische karakter van het verhaal en de beelden. De regisseur, Abdellatif Kechiche, leverde namelijk een vervreemdende kijkervaring op:

the film is inherently about a homosexual relationship. It’s this lack of acknowledgement that takes away from the storytelling and imposes his ideals onto Adèle and Emma’s relationship. Kechiche wanted to tell a raw, honest, and beautiful story of a couple, but without removing his hetero, male perspective, he greatly hindered the depths the film could have achieved. There’s a responsibility that comes with representing both another gender and sexual preference, one Kechiche did not uphold, and one that reduces the film to an idealistic and voyeuristic portrayal of women.

Hij bekeek vrouwen op die manier letterlijk door een verwrongen lens.

Die verwrongen houding kwam ook tot uiting in de manier waarop de regisseur om ging met zijn actrices. Wat hij wilde stond voorop. Dat hoort bij films, maar het is ook gebruikelijk om als regisseur, ondanks je leidende positie, toch respectvol om te gaan met de acteurs die je rolprent moeten dragen. Naar verluidt gebeurde dat hier niet. Beide hoofdrolspeelsters gaven aan nooit meer met deze man samen te willen werken, omdat ze zich gebruikt voelden:

Seydoux and Exarchopoulos said that the shooting had been unbearable and they would never again work with Kechiche. The French union representing the film industry spoke of deplorable conditions for the crew. Seydoux, who plays Emma, said she felt like a “prostitute.” Exarchopoulos described a “horrible” continuous take in which Seydoux hit her over and over, leaving her raw.

De regisseur wil beide actrices voor de rechter slepen, omdat de vrouwen zouden liegen, overdrijven, en zich zouden gedragen als verwende kinderen. Kortom, verstoorde arbeidsverhoudingen. En een eindresultaat waar veel vrouwen niets mee kunnen. Daarom is het niet zo vreemd dat Zweden besluit de manier waarop films vrouwen tonen, onderdeel te maken van de keuring. Als bij Bechdeltest een min staat, weet je in ieder geval dat zelfs de meest basale vertegenwoordiging ontbreekt. Kun je jezelf alvast mentaal voorbereiden. Want dat films zelfs die eenvoudige drempel niet halen, komt vaker voor dan je denkt.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: