Belgische organisaties vechten tegen stereotypen in speelgoedland

Belgische organisaties zoals De Vrouwenraad, Femma en documentatiecentrum Rosa slaan de handen ineen om iets te doen aan de roze en blauwe apartheid in speelgoedwinkels. Onder het motto Vrij Spel, Kinderen Kiezen Wel, gaan deelnemers aan de acties speelgoedwinkels aanspreken op de inrichting van hun zaak, en lobbyen voor een minder strikte seksescheiding in het aanbod voor kinderen.

vrijspelwinkelrekken

De actie begint nu winkels de eerste folders voor Sinterklaas en kerst presenteren. Wie zo’n folder doorbladert, kan niet om het dominante thema heen. Documentatiecentrum Rosa:

Meisjes worden verbannen naar een roze glitterwereld, jongens worden in een blauwe en kaki wereld van ruige actie gedropt. Het lijkt wel of jongens en meisjes in een volledig aparte wereld leven. Die voorstelling komt overal terug in publiciteitscampagnes en advertenties, in de vormgeving en de verpakking van de producten. Tegen die dwingende gendersegregatie in speelgoed en de belemmerende invloed ervan willen de vrouwenorganisaties opkomen.

Om dat te doen richtten de organisaties een platform op, inclusief Facebook pagina. De organisaties kunnen dan gezamenlijk een vuist maken en actie afdwingen. Want de seksistische marketing van kinderspeelgoed heeft bewezen negatieve effecten op de ontwikkeling van kinderen. Jongens en meisjes. Het loont daarom de moeite om te vechten voor keuzevrijheid.

België staat niet alleen. In ons land deed journaliste Asha ten Broeke deze week een dappere poging om een discussie over het apartheidsregime in speelgoedland te beginnen Onder andere de folders van Bart Smit noemt zij een aanwinst voor het seksisme museum. Bij gebrek aan een groter platform moet ze echter opereren volgens het adagium ‘zachtjes, zachtjes’:

Wie het niet erg vindt dat wetenschap, sport en techniek alleen voor jongens is, en dat meiden zich vanaf hun kleutertijd voorbereiden op een bestaan als sexy huisvrouw, moet zich hier vooral niet over opwinden. Dat is maar slecht voor de bloeddruk. Maar als je kinderen iets meer keuzevrijheid gunt, dan is wat milde irritatie misschien niet zo’n gek idee.

Ten Broeke weet dat milde irritatie het maximale is wat oerconservatief Nederland kan tolereren. Sla je een iets scherpere toon aan, dan barsten meteen de volautomatische ‘je zeurt-je overdrijft-waarom moeten die agressieve feministen altijd zo boos zijn-kwam de echte man maar terug, dan was alles opgelost’-reacties los.

Voorbeelden uit andere landen laten zien dat winkels wel degelijk veranderingen doorvoeren. Ze doen dat echter alleen als protesten zo krachtig worden, dat je het niet langer kunt negeren. Zweedse kinderen protesteerden bijvoorbeeld al in 2009 tegen de stereotiepe manier waarop speelgoedfabrikanten kinderen in een genderkeurslijf opsloten. Een paar jaar later, in 2012, bood een grootmacht zoals Toys R us eindelijk genderneutrale folders.  Dit jaar volgde de Engelse tak van deze keten. Druk van de organisatie Let Toys Be Toys speelde een grote rol bij die beslissing. Idem bij winkelketen Boots, die dit jaar de seksescheiding ophief, eveneens onder druk van Let Toys be Toys.

Kortom, met beleefde analyses en oproepen tot milde irritatie kom je er niet. Je hebt collectieve actie nodig, of individuele protesten die zo scherp en treffend zijn, dat ze de pers halen. Zoals de mail van een Engelse moeder, die Argos bekritiseerde vanwege seksistische reclame. Ze wijst er terecht op dat speelgoedzaken zelf ook belang hebben bij verandering:

My three year old daughter currently loves Scooby Doo, Fireman Sam and Jake and the Neverland Pirates but I fear their days are numbered. When I pointed out those toys in the catalogue she responded that they were boys toys. What a waste of a potential customer. […] It is too late for your Christmas 2013 campaign, but perhaps it might not be too late for next year. Please do take this subject seriously. Just because it would be a difficult change to implement does not mean you shouldn’t do it.

Bart Smit, luister naar moeders en hun kinderen. Stop met die suffe stereotypen. Daar wordt iedereen beter van.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: