Studie brengt in kaart wanneer vrouwen zichzelf lelijk voelen

Marketingbureau’s willen graag omzet halen. Als het gaat om persoonlijke verzorgingsproducten voor vrouwen, hebben ze er dus alle belang bij om te weten wanneer ze de grootste kans maken om een crème of lippenstift te verkopen. Dat leidde tot een studie van media agentschap PHD waaruit blijkt op welke dagen en momenten vrouwen zichzelf het lelijkst voelen. Vervolgens kunnen verkopers daar hun strategie op aanpassen. We zijn gewaarschuwd!

Het onderzoek haalde allerlei media, die aangeven dat PHD Amerikaanse vrouwen vroeg om vragenlijsten in te vullen over hun zelfbeeld. Soms noemen de artikelen zelfs percentages, bijvoorbeeld in alinea’s die aangeven dat 46% van de ondervraagde vrouwen zichzelf het lelijkst vinden op maandag. De Zesde Clan heeft het originele onderzoek echter nergens kunnen vinden.

Wel treffen we steeds Kim Bates aan, hoofd van de afdeling Brand Planning bij PHD. En vinden we steeds opnieuw dezelfde informatie. Vrouwen voelen zich het lelijkste op maandagen, op de voet gevolgd door zondagen. Donderdag vinden ze zichzelf het mooiste, want dan komt het weekeinde eraan. Vrouwen voelen zichzelf volgens PHD het lelijkste als ze ziek zijn, zweten, net gehuild hebben, net wakker worden, of aan het einde van een drukke werkdag. Ze voelen zich ook lelijk als ze zich eenzaam of neerslachtig voelen, en/of als ze zich veel zorgen maken.

Bates formuleert op basis van de resultaten een verkoopstrategie die neerkomt op aanmoedigen en ‘empower’, in slecht Nederlands ‘bekrachtigen’. Het komt er op neer dat PHD winkels en marketeers aanraadt in te spelen op de zwakke momenten van vrouwen. Dan moet je makkelijke reddingsacties onder de aandacht brengen – snel, koop deze mascara om je  gezichtsmake-up op te kalefateren! Als vrouwen zich goed voelen, wil je dat bekrachtigen. Ja, je ziet er geweldig uit met onze producten, en voor het weekeinde adviseren we dit en dit en dit om er tijdens een uitje op je voordeligst uit te zien.

Jezebel vat de deze verkoopstrategie als volgt samen:

The “Encourage/Empower” engagement strategy can best be summed up in the following steps: 1) Maintain an environment in which women feel unattractive and vulnerable without using beauty products; 2) tell them that they can assuage their feelings of vulnerability by putting the right crap upon their faces and bodies; 3) make them feel that doing so is somehow integral to their personal success and value as a person; 4) repeat. So empowering! So encouraging! Thanks, everyone!

Merk ook op hoe de marketingmensen gretig gebruik maken van het taalgebruik uit positieve psychologie en het feminisme. Je lekker voelen in je eigen lijf! (Maar dan wel afgemeten naar de maatstaven van een zeer strak keurslijf). Empowerment! (Maar dan alleen op het gebied van je uiterlijk.) Etc.

Dat is geen empowerment van vrouwen, dat is een voorbeeld van het begrip empowerful. Vrouwen winnen geen daadwerkelijke, concrete macht of invloed. Ze leren alleen om beter te voldoen aan het schoonheidsideaal:

She may only earn 3/4 of what a man earns, but she damn well has the empower to look sexy doing it in her cheapcrap push-up bra from Victoria’s Secret. She has the empower to demand pink products from manufacturers. She has the empower to cry out ‘I did it for me!’ when she gets her boob job; maybe she even has the empower to believe it. The empowerful woman is saucy, yet feminine. Clever, yet feminine. In her early thirties, yet feminine. Heterosexual, yet feminine. Stays in shape eating Lean Cuisine and sweating blue Gatorade while kickboxing in slow motion, yet feminine. Yes, the empowerful woman is many things. Too bad powerful isn’t one of them.

Gezien deze studie zou het voor vrouwen veel beter zijn om de sirenenzang over strakke lijven, perfecte wenkbrauwen, ideale lippotloden en vrouwelijke geuren zoveel mogelijk links te laten liggen, en in plaats daarvan te bedenken dat we mensen zijn. Als we sporten, zweten we. Dat is normaal. Laten we vooral plezier hebben in wat we doen. Laten we het gezelschap opzoeken van mensen die ons waarderen om wie we zijn, niet om hoe we eruit zien. En met die mensen vervolgens iets leuks te ondernemen. Word je veel gelukkiger van. Waarna je meteen positiever over je eigen schoonheid denkt. Win win!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: