So You Think You Can Dance heeft een genderprobleem

De zesde editie van de Nederlandse variant van dansshow So You Think You Can Dance heeft een genderprobleem. Dat begint al bij de samenstelling van de jury. Je kunt in dit geval niet zeggen dat slechts weinig vrouwen dansen. Ondanks het overweldigende aanbod aan talent gaven de drie mannelijke juryleden hun golden ticket echter alleen aan mannen. Terwijl het enige vrouwelijke jurylid, Euvgenia Parakhina, een vrouw zo’n buitenkans gunde. Geeft te denken, zo’n verdeling.

Parakhina, de eenzame vrouwenstem in de jury.

Golden Tickets zijn belangrijk omdat dansers dan meteen door mogen naar de volgende ronde, het Bootcamp. Ze vermijden zodoende een laatste, soms slopende auditie. Dit zesde seizoen zou je denken dat de drie mannelijke juryleden ook een of meer vrouwelijke talenten zou erkennen. Maar nee, ze kozen alledrie voor een man. Euvgenia was de enige die een vrouw zo’n directe rit naar het Bootcamp in Spanje gunde. Deze kandidate, Ellen, weigerde het ticket echter. Ze wilde per se haar finaledans laten zien.

Op andere momenten was Parakhina het soms totaal niet eens met het oordeel van haar mannelijke collega’s, maar omdat zij met hun drieën in de meerderheid zijn moest ze bakzeil halen. Dat gebeurde bijvoorbeeld met ‘Showy Joey’, die zo’n overmaat aan zelfvertrouwen etaleerde dat Parakhina afhaakte. Echt teveel macho haantjesgedrag. De drie mannen vonden deze jongen echter geweldig. Dus mocht hij door. De mannelijke smaak domineert zodoende.

Daarnaast kreeg de laatste auditeronde een vreemde nasmaak. Eén van de dansers, Bob Fanton, liet bij zijn eerste optreden girly hip hop zien. De jury liet hem doorgaan naar de tweede ronde, maar drukte hem op het hart dat hij deze keer zijn mannelijke kant goed moest laten zien. Dat deed hij vervolgens onvoldoende, vond de jury, en de kandidaat moest alsnog naar huis. Wie het wel goed deed? Remses, een gespierde kandidaat die een acrobatisch staaltje Afro dans weggaf. Dat was nog eens een echte man. ”De beste auditie in járen”, riep de jury. Hij mocht door naar het Bootcamp.

Zulke vreemde ondertonen, zoals die obsessie met mannelijkheid en machogedrag, zijn de danswedstrijd niet vreemd. In thuisland de Verenigde Staten raakte de jury van slag toen bij de editie van 2009 twee mannelijke paren een demonstratie ballroom dansen gaven. Ze konden geen oordeel geven. De jury vond dat de mannen het over moesten doen, deze keer met een vrouwelijke partner. Het incident staat niet op zichzelf:

on the dance floor, it’s Heteronormative City. Men are supposed to be men, women are supposed to be women, each is supposed to dance in a certain way, and they’re bloody well supposed to dance with each other. It’s the aspect of homophobia that’s about a deep attachment to rigid gender roles, and that sees homosexuality as upsetting those roles. (Which, in fact, it is.)

Nieuwszender Fox zag zich vanwege de kritiek op de jurering gedwongen met een verklaring te komen. Die beperkte zich tot een cliché-opmerking van het type ‘sorry als iemand zich beledigd voelde’.

Twee jaar later toonde de Amerikaanse editie van 2011 hoe het ook kon. Twee vrouwen maakten enorme indruk met een optreden waarbij ze gehakt maakten van begrippen als mannelijkheid en vrouwelijkheid. Website Feministing merkte bij die gelegenheid op:

How fierce was that? I hope a million little girls and boys are watching this show and getting a sense that gender is fluid, performative, and flexible.

Of het huidige Nederlandse seizoen zoveel flexibiliteit kan bieden, moet na het problematische begin nog blijken. De gekozen dansvorm voor het Bootcamp blijkt in ieder geval een tweesnijdend zwaard. De uitverkoren kandidaten bekwamen zich in Sevilla in Flamenco.

Het voordeel is dat deze dansvorm mannen en vrouwen ruimte biedt voor solo-optredens. Ook constateren gevestigde Flamecodanseressen zoals Carlota Santana dat vrouwen de laatste tien jaar meer ruimte krijgen in deze stijl. Aan de andere kant grossiert Flamenco nog steeds in stereotypen. Vrouwelijke vrouwen in waaierende jurken, en stoere machomannen die viriel gedrag op de dansvloer etaleren. Enfin, we gaan het merken. Op naar Sevilla.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: