Succesvolle film met vrouwen zou geen verrassing moeten zijn

Films waarin vrouwen de boventoon voeren. En die dan succes hebben! Winst maken! Wat een verrassing! Weet je wat, laten we lang wachten voordat we nog een keer een film maken met belangrijke rollen voor vrouwen. Uit alles blijkt dat dit de stand van zaken is. Deze situatie levert protesten op, want het betekent in de praktijk dat vrouwen zichzelf nauwelijks terug zien op het witte doek. ‘Vrouwenfilms’ die succes hebben, zijn geen verrassende uitzondering. En waar blijft verdorie de Wonder Woman film???

Levendige discussies in Engelstalige media. Zelfs Nederlandstalige kranten pikten delen van het debat op. Zo haalde de kritiek op het uitblijven van een Wonder Woman film de Telegraaf. Superman is verdorie al aan zijn zesde rolprent toe, maar de vrouwelijke superheldinnen? Ze zijn er niet, en als ze wel in een verhaal voorkomen, staan ze steevast in de schaduw van een mannelijke hoofdpersoon. Zelfs mannen beginnen zich ongemakkelijk te voelen bij die discrepantie. Zo zei regisseur Josh Whedon:

“Het is zo frustrerend dat niemand moeite wil stoppen in het ontwikkelen van een film met een sterke vrouwelijke superheld. Eerlijk gezegd, word ik er zelfs echt pissig van”, vertelt Whendon tegen The Daily Beast. Volgens de regisseur zien we geen Catwoman zonder Batman, geen Sif zonder Thor, en slechts één vrouw in ‘The Avengers’ en vrouwen in X-Men, die ondanks hun eigen krachten altijd gered dienen te worden door een mannelijke superheld. Whedon hoopt dat de film ‘The Hunger Games’ voor een ‘paradigmaverschuiving’ zal zorgen.

Het probleem gaat echter verder dan superheldinnen. Het lijkt wel alsof producenten denken dat een film met meerdere goed uitgewerkte vrouwelijke personages niets waard is. Ze gaan er bij voorbaat vanuit dat zo’n ‘chickflick’ niets wordt. Eén flop, zoals in 2009 met Amalia, leidt tot een bevestiging van die angst. Verblindt door emoties zien ze de talloze successen niet meer. Iedere keer als zo’n ‘vrouwenfilm’ tóch winst maakt, lijken ze verrast op te kijken. Verroest, wat raar, dat hadden ze niet gedacht…

The Mary Sue vraagt zich af wanneer hier eindelijk eens verandering in komt. Ondertussen heeft de filmliefhebber het nakijken. In grote delen van de Verenigde Staten kun je alleen maar films met, voor en door mannen zien. De Zesde Clan vermoedt dat voor Nederland hetzelfde geldt. In grote steden heb je nog enigszins keuzes, maar in veel kleinere gemeenten zit je vast aan een dieet van Iron Man 3, Man of Steel, the Fast and the Furious 6, The Hangover 3 en ander testosteronvermaak. Tenenkrommend:

They put up Bridesmaids, we went. They put up Pitch Perfect, we went. They put up The Devil Wears Prada, which was in two-thousand-meryl-streeping-oh-six, and we went (and by “we,” I do not just mean women; I mean we, the humans), and all of it has led right here, right to this place. Right to the land of zippedy-doo-dah. You can apparently make an endless collection of high-priced action flops and everybody says “win some, lose some” and nobody decides that They Are Poison, but it feels like every “surprise success” about women is an anomaly and every failure is an abject lesson about how we really ought to just leave it all to The Rock.

Linda Holmes, die deze hartenkreet uitriep bij NPR, heeft geen idee wat ‘gewone’ vrouwen nog kunnen doen. Alles boycotten en nooit meer naar de film gaan? Nee, verandering zal vanuit filmmakers en producenten moeten komen. De angst voor films met vrouwen moet verdwijnen. Successen moeten beter blijven hangen bij studio’s, en vrouwelijke regisseurs moeten meer kansen krijgen. Kathryn Bigelow moest na het succes van Point Break het geld voor The Widowmaker bij elkaar schrapen. Na het mislukken ervan kostte het haar jaren om een volgende productie van de grond te tillen.

Ondertussen blijven studio’s M. Night Shyamalan zakken met geld geven om wéér een nieuwe flop te maken, waarna ze dat vrolijk nog een keer herhalen:

There is no doubt that, even if After Earth tanks, he will get yet another shot at screwing up something else (he has already hinted about working with Willis again). Studios are certain that they are the ones that can hem in his hubris and get the man back in blockbuster mode again – and who knows.

Something’s rotten in the state of Denmark, bij wijze van spreken. Het wordt tijd dat de mensen die de touwtjes in handen hebben, in actie komen. Vrouwen kopen immers meer dan de helft van de bioscoopkaartjes. Dus komop, doe voor ons ook eens iets leuks.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: