Albert Heijn reduceert man tot vleesetende vrouwengek

Albert Heijn verkoopt blauwe jongens- en roze meisjespasta. De grootgrutter grijpt ook voetbalwedstrijden aan om mannen tegen vrouwen op te zetten. In die zin verbaast het de Zesde Clan dan ook niet, dat de supermarkt kwistig met cliché’s strooit in het meest recente nummer van Allerhande. Het reclameblad is deze keer gericht op ‘de’ man in de keuken. En die man is, volgens Albert Heijn, een vleesetende vrouwengek die hulp nodig heeft om een eitje te bakken. Gelukkig was Talk to Aletta er snel bij om de samenstellers van het blad de oren te wassen.

Mannen opgelet: dit nummer is speciaal voor jullie, verkondigt Allerhande meteen op de voorpagina. Dat zullen we weten ook. De man wil volgens diezelfde voorpagina een centrefold – wat een teleurstelling moet dat zijn, als je in plaats van een geil wijf stukken kaas onder ogen krijgt. De maaltijden draaien om vlees, vlees en nog eens vlees, al dan niet voorzien van bijvoeglijke naamwoorden als pittig, stoer en stevig, en worden gemaakt om indruk te maken. En salades zijn eigenlijk voor de vrouwtjes, maar als je ‘m goed gevuld maakt, met veel vlees, mag je je er als man ook aan wagen. Tsjongejonge. Alsof de tijd stil stond.

Talk to Aletta moet niks van dat stereotiepe gedoe hebben:

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat de Allerhande een reclameblaadje is voor de Albert Heijn, en dat ik er niet mijn meest inspirerende kookrecepten uit haal, laat staan wat levenslessen. Maar het seksisme, de generalisaties en stereotyperingen spatten van de pagina’s. Van “Omelet, je kunt nog geen ei bakken? Moet jij eens opletten, in een paar simpele stappen maak je een perfecte omelet” tot kiprecepten met als kop “5x lekkere CHICK (EN)”. […] HET MANNENNUMMER VAN ALLERHANDE: SLIM, LEUK EN EASY. GERECHTEN DIE INDRUK MAKEN. Nou, ik weet wel welke indruk Albert Heijn hier mee maakt. De toon die de Allerhande voor deze maand heeft gekozen is seksistisch en geeft me een misselijk gevoel. Je zou bijna de maaltijd overslaan.

Inderdaad. Wat vinden mannen daar nou van? Twitter geeft een indruk:

@hersenprofessor Wat dacht je van de laatste #allerhande met als titel Man in de keuken. Alsof ik alleen maar kan bbq-en.

Let ook op de ruwhouten tafels en gróte planken waarop gesneden wordt. Mannen zijn namelijk motorisch niet zo sterk. #allerhande

Nog een mazzel dat voor ‘Man in de keuken’ geen HELP! staat… #Allerhande

Seksistische reclame is beledigend voor beide seksen. Het reduceert mannen en vrouwen tot eenzijdige cliché’s, maakt samenwerking en diversiteit onzichtbaar, en beledigt de intelligentie van mensen. Hou er asjeblieft eens mee op, commerciële types, want we worden er kotsmisselijk van.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: