Nivea zet vrouw aan de kant

Bijna ieder reclameblok kom je ze op dit moment tegen. Nivea heeft een nieuw type deodorant, voor als het echt spannend wordt: stress protect. Dat belooft wat. We zien hoe een vrouw zich opmaakt om de deur uit te gaan. Ze heeft deze deo hard nodig. Top, fijn dat een vrouw iets actiefs en opwindends gaat doen! De Zesde Clan ging er goed voor zitten. Om vervolgens geconfronteerd te worden met een forse tegenvaller. Mevrouw doet niets. Ze zit in het publiek, bij een of andere televisieshow.

Wat?!? Waarom heeft ze die deo nodig, als ze niks doet? Hoezo stresszweet? Ze zit aan de kant en kijkt toe. Het is haar vriendje/echtgenoot die inspannend bezig is. Hij neemt deel aan deze tv show en moet klaarblijkelijk iets moeilijks doen om te winnen. Hij fronst zijn wenkbrauwen. De mannelijke presentator dringt aan. De spanning stijgt. Stress! Hij denkt na. Hij geeft het goede antwoord. Hij wint. Het enige wat mevrouw doet is haar armen omhoog doen en juichen. O wat fijn dat ze de wereld nette droge oksels kan tonen, want stel je voor dat je zweet ziet bij een vrouw.

Nivea plaats de vrouw letterlijk aan de zijlijn. Ze doet niet mee. Hij is actief, zij is reactief. Nivea herhaalt hier een wijd verspreide, conservatieve overtuiging over mannelijkheid en vrouwelijkheid. Het merk zet de klok terug naar de jaren vijftig. Bah!

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: