Pers biedt alledaags seksisme

Spits dekt zich laf in met het woordje ‘lijkt’. Ondanks die schaamlap liet de kop ‘PMS lijkt vrouwengemekker’ niets aan duidelijkheid te wensen over. Vrouwengemekker. Dat neerbuigende woord sluit achteraan in een lange, lange rij van verwijten dat vrouwen zeuren, overdrijven, hysterisch zijn en zich vanalles inbeelden. Het is een schoolvoorbeeld van alledaags seksisme. Een hatende houding, structureel ingebed in het opgediende nieuws, volgens het principe dood door duizend kleine steekjes.

Zoals altijd met wetenschap is de werkelijkheid genuanceerder dan het etiket ‘gezeur van vrouwen’ doet vermoeden. Eenmaal aan het lezen geslagen blijkt het artikel in Spits naar verhouding nog redelijk genuanceerd. Maar zoals een vriend van de Zesde Clan terecht opmerkt: hoeveel mensen scannen alleen koppen, houden het bij de intro en slaan dan de pagina om? Ondertussen hebben ze wel in een grote kop het woord vrouwengemekker gelezen. Voilà, stereotype van zeikwijven bevestigd.

De vrouw als zeur is slechts één van de manieren waarop de media vrouwen reduceren tot een bordkartonnen karikatuur. Kranten, tijdschriften en reclamemakers zetten vrouwen routinematig neer als sekspoes. Gaat het echter om opinies en deskundigheid, dan verdwijnen vrouwen opeens uit beeld. Degene die dan aan het woord komt is in tachtig procent van de gevallen een man. Heeft een vrouw iets gepresteerd, dan blijkt uit onderzoek dat ze minder aan het woord komen over hun succes en kwalificaties. Daarentegen gaat het vaker dan bij mannen over hun persoonlijke situatie:

Dat lijkt onschuldig, maar is het volgens de onderzoekster niet: blijkbaar moet bij topvrouwen eerst uitgelegd worden hoe ze op die hoge positie terecht zijn gekomen. Zo krijgen topvrouwen in de Nederlandse pers minder de kans zich zakelijk te profileren dan een man, stelt het onderzoek. Dat maakt ze in de media nog onzichtbaarder dan ze op basis van hun geringe aantal al zijn, zegt Van Ravels.

Dat soort dingen, daar hebben we het over. Het lijkt onschuldig, maar alles bij elkaar opgeteld ontstaat een naar beeld….

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: