Hilary Mantel wint tweede Booker Prize

Ze is de eerste vrouw én de eerste Britse auteur die dit voor elkaar krijgt. Hilary Mantel wint voor de tweede keer de Man Booker Prize, een prestigieuze literaire onderscheiding waar een geldbedrag van 50.000 pond aan vast zit. De eerste keer ontving ze de prijs voor Wolf Hall, de tweede keer voor Bring Up the Bodies.

De New Yorker was er snel bij en publiceerde een uitgebreid portret van de schrijfster. Het blad signaleert in een essay, The Dead are Real, dat Mantel een genre koos waar mensen nogal verschillend over denken: historische fictie, en dan ook nog over het Tudor tijdperk – waar mensen al veel van denken te weten omdat ze televisieserie The Tudors zagen.

Historische fictie gold enige tijd als een gezaghebbende literaire vorm, die de diepste mogelijkheden en zieleroerselen van de mens bloot kon leggen. Tegenwoordig heeft het genre een lagere status. Het schuurt teveel aan tegen romantische fictie, historical romances, vol smachtende vrouwen, korsetten die opengerukt worden, teveel gepraat en teveel beschrijvingen van kleding. Er hangt volgens de New Yorker bovendien een beschuldiging omheen van escapisme, je willen onttrekken aan de realiteit.

Dat soort vooroordelen zorgden ervoor dat Mantel’s eerste historische roman bijna niet gepubliceerd kon worden. Uitgevers konden er niks mee:

“I wrote a letter to an agent saying would you look at my book, it’s about the French Revolution, it’s not a historical romance, and the letter came back saying, we do not take historical romances,” she says. “They literally could not read my letter, because of the expectations surrounding the words ‘French Revolution’—that it was bound to be about ladies with high hair.

Des te beter dat Mantel voor de tweede keer een grote literaire prijs wint voor de eerste twee delen van haar trilogie over het tijdperk van de Tudors, met als centrale personage Thomas Cromwell, de naaste adviseur van koning Henry VIII. Het is een verhaal vol politieke intriges en drama’s, zoals de stormachtige relatie tussen de koning en Anne Boleyn (Henry laat haar uiteindelijk onthoofden). Stof te over voor een roman. Maar Mantel raakte ook gefascineerd doordat vrouwen een grote rol spelen in de geschiedenis:

One of the things she’d always found attractive about the Henry story was that there was so much in it about women. No wives, no story. One of Cromwell’s advantages at court was that he did not underestimate women—neither their usefulness as informants nor their cunning as enemies. […] This was always a problem with historical fiction, if you liked to stick closely to the record: there was very little information about women, on the whole, but if you wrote a novel without them it seemed off-kilter.

Volgens de engelse krant The Guardian kocht de BBC inmiddels de rechten. De omroep wil de eerste twee delen van de geplande trilogie bewerken tot een televisieserie van zes uur.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: