De gereedschapskist: alles over seksobjecten

Per dag zien we duizenden beelden van vrouwen. Dit beeld in Atlantic Magazine geeft een mooi voorbeeld van de manier waarop de media vrouwen vaak toont. Inderdaad, mooie benen. Of neem bijvoorbeeld de campagne van pakkenfabrikant Suit Supply. Het hele land hing vol met vrouwen gereduceerd tot een paar billen en een stuk rug. Wat gebeurt hier? Dat kun je in kaart brengen met een test van website Sociological Images. Grote kans dat zo’n foto een vrouw als seksobject gebruikt.

Hoe herken je een seksobject

Gebruikt een beeld een vrouw als stand-in voor een voorwerp? Zie je alleen een geïsoleerd lichaamsdeel? Vrouwen zonder hoofd, of vrouwen als anonieme kudde, allemaal even slank en rank? Dat zijn enkele van de vragen om te meten of de vrouw op de foto gebruikt wordt als seksobject, ja of nee. Sociological Images wijdt een serie aan de vrouw als seksobject, en wat we hiermee moeten, want dit soort beeldvorming rukt op:

Around since the 1970s and associated with curmudgeonly second-wave feminists, the phrase “sexual objectification” can inspire eye-rolling. The phenomenon, however, is more rampant than ever in popular culture.  Today women’s sexual objectification is celebrated as a form of female empowerment.  This has enabled a new era of sexual objectification, characterized by greater exposure to advertising in general, and increased sexual explicitness in advertisingmagazinestelevision showsmoviesvideo gamesmusic videostelevision news, and “reality” television.

Schadelijke effecten

Het lijkt erop dat deze dominante beeldcultuur zowel mannen als vrouwen traint om vrouwen vooral te zien als een collectie aantrekkelijke onderdelen. Zoals een huis een mooie daklijst, schattig balkon of mooie luiken voor de ramen heeft, zien we vrouwen als een verzameling aantrekkelijke billen, borsten en benen. Nee, dat is niet genetisch:

“Our findings suggest people fundamentally process women and men differently, but we are also showing that a very simple manipulation counteracts this effect, and perceivers can be prompted to see women globally, just as they do men,” Gervais said. “Based on these findings, there are several new avenues to explore.”

De Zesde Clan hoopt dat dit snel gebeurt, want nu zijn vrouwen geen mensen maar een serie losse onderdelen. Erger nog, onderdelen waar iets aan mankeert, en dat moeten we snel fiksen. We hebben vieze vagina’s die nodig een schoonmaakbeurt behoeven. We hebben teveel haar op verkeerde plekken en nu zal iedereen ons walgelijk vinden. We kunnen pas naar het strand als we drie maanden bezig zijn geweest met onze benen, en daar voor honderden euro’s aan crèmes op hebben gesmeerd.

Pas als alle onderdelen perfect zijn kunnen vrouwen het hoogst haalbare bereiken, namelijk seksueel aantrekkelijk zijn voor mannen. (Want: seks-object.) Er komen steeds meer aanwijzingen dat die houding een negatief effect heeft op vrouwen en meisjes:

Pop culture sells women and girls a hurtful lie: that their value lies in how sexy they appear to others, and they learn at a very young age that their sexuality is for others.  At the same time, being sexual, is stigmatized in women but encouraged in men. We learn that men want and women want-to-be-wanted. The yard stick for women’s value (sexiness) automatically puts them in a subordinate societal position, regardless of how well they measure up.  Perfectly sexy women are perfectly subordinate.

Ook in Nederland maakt de overheid zich steeds meer zorgen over de seksualisering van meisjes, en de gevolgen die dat heeft voor hun ontwikkeling. Fabrikanten bieden rustig strings voor zesjarigen aan. Op een gegeven moment denken jongeren dat het volstrekt normaal is om meisjes te beoordelen op basis van hun uiterlijk en of ze seksueel beschikbaar zijn – waarbij het negatieve waardeoordeel ‘slet’ al snel volgt. Die cultuur legt een enorme druk op jonge vrouwen en ondermijnt hun zelfvertrouwen.

Veranderen

Hoe kom je af van een cultuur en mentaliteit die vrouwen reduceert tot voorwerpen die er leuk en sexy uit moeten zien? Het helpt als mannen vader worden van een dochter. Diverse onderzoeken wijzen uit dat de komst van een dochter de houding van mannen ten opzichte van meisjes en vrouwen verandert:

most male respondents with daughters replied that yes, having girls made them see ladytypes differently. Like actual humans! Humans just like men! Imagine that! One father remarked that he no longer lusts after barely legal women, because they look like girls to him. Another said that he doesn’t think it’s funny to watch strippers almost get hit by cars as they try to cross the highway on their way to work anymore. Women are people!

Als individu kun je ook iets doen. Grijp de macht terug. Sociological Images adviseert jezelf een aantal gewoontes aan te leren om de invloed van de media in te dammen. In plaats van iets waar anderen naar kijken, zouden vrouwen stil moeten staan bij het feit dat zij als persoon een lichaam hebben, en dat dit lijf een wonderbaarlijk geheel is, om te huppelen, springen, wandelen, fietsen, boodschappentassen te tillen, enzovoorts.

Tweede advies van Sociological Images: doorbreek stereotiepe verwachtingen. Hou een dagje deuren open voor mannen, eet een lekkere maaltijd en klop tevreden op je buik, alles wat je eraan doet herinneren dat je niet bestaat bij de gratie van ‘mooi’ zijn volgens rigide media normen.

Advies drie: richt jezelf op je eigen ontwikkeling als persoon. Met andere woorden, aandacht besteden aan je geest in plaats van je lichaam als collectie onderdelen die verbetering behoeven. Daarbij geeft de Zesde Clan je graag wat aanvullende leestips. Allereerst ‘Vrouw zijn, hoe doe je dat?’ van Caitlin Moran. Haar vaak hilarische analyses bieden een goed tegenwicht voor de terreur van het schoonheidsideaal. Dan The Body Project van Joan Jacobs Brumberg. Niet vertaald in het Nederlands, maar wel perfect om de ontwikkeling van het schoonheidsideaal te begrijpen. Ariel Levy’s boek over de opkomst van de bimbo cultuur is ook onmisbaar als tegengif.

Tot slot: vergeef jezelf. Vrouwen krijgen talloze keren per dag te horen dat ze niet deugen. We moeten onszelf vergeven dat we geen perfecte benen, borsten en billen hebben. Dat we er niet uitzien als zestienjarige supermodellen met kledingmaatje 34.Als je jezelf kunt vergeven, wordt het vervolgens een stuk makkelijker om je te verzetten tegen deze dominante cultuur. Kun je boos worden en in actie komen.

Bijvoorbeeld door petities naar tijdschriften te sturen, om hen te verzoeken op te houden met het bewerken van foto’s om modellen nog dunner te maken. Door Suit Supply aan te klagen voor de manier waarop ze vrouwen in beeld brengen. Of door een lied op Youtube te plaatsen om het onhaalbare schoonheidsideaal af te branden. Er is veel mogelijk als je je niet meer uren per dag zorgen hoeft te maken over je uiterlijk 😉

TOEGIFT: wat als alle sporten zo gefotografeerd werden als het vrouwen beachvolleyball?

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: