Media wakkeren seksestrijd aan

Laat je niet buitenspel zetten door de vrouwen! Laat je niet passeren door de mannen! Zo hitsen de reclamejongens van grootgrutter Albert Heijn de seksen tegen elkaar op in het streven om zoveel mogelijk deelnemers voor een ‘mannen tegen de vrouwen pool‘ op Facebook te werven. Ook columnisten laten zich niet onbetuigd. Rare jongens, die onvolwassen kerels die hun tijd verlummelen achter de televisie, terwijl ze economisch productief hadden kunnen zijn. Wat een zeikwijven, dat ze ons dit mannenfeestje niet gunnen.

Niet zo…

Het gaat er lekker aan toe in de media. Wat opvalt zijn de cliché’s over mannen en vrouwen, het kwistige gebruik van blauw voor hem en roze voor haar, de nadruk op machogedrag versus truttige vrouwen:

Vrouwen, wees blij dat wij mannen een onschuldig vermaak gevonden hebben om onze primitieve instincten op te kunnen botvieren. We moeten de hele dag al braaf afwassen, luiers verschonen, gevoelig zijn en op schoolpleinen met jullie meeleuteren.

(Dat schrijft overigens een hoogleraar, die vervolgens een wetenschapsjournalist citeert om verwijzingen naar dubieuze neuroseksistische evolutietheorieën te onderbouwen.) En dan zwijgen we nog maar over verkiezingen van de mooiste voetbalvrouw, en de reclames die oranje spullen aan de man brengen met gebruik van slanke sexy dames in strakke oranje jurkjes.

De media en de columnisten brengen het geheel met een hahaha, kijk ons eens grappig bezig zijn beeld- en taalgebruik. Ondertussen wemelt het echter van de vijandige ondertonen. Het zijn de mannen tégen de vrouwen, met de nadruk op de mannen. Het zijn de mannen die aan de ene kant opgevoerd worden als primitieve apen, om in één moeite door lof te krijgen van stoere macho die zo macho is omdat hij ver van vrouwelijk gedrag blijft, want dat gedrag is minderwaardig (gevoelig zijn en leuteren). Op die manier wakkeren marketing en media de seksestrijd aan.

Maar weet je wat? De Zesde Clan komt zulke types in het echte leven nauwelijks tegen. Wij zien op het journaal en in andere  ‘gewone’ programma’s’, in de eigen stad, op het werk, allemaal verschillende mensen. We zien vrouwen die net zo hard juichen als de mannen. De deelnemers aan de voetbalpool op het werk bestaat voor iets meer dan de helft uit vrouwen. Hele straten kleuren oranje, waarbij man en vrouw gezusterlijk slingers ophangen, Nederlandse vlaggen laten wapperen en oranje tafelkleden uitspreiden.

Omgekeerd is de groep die weinig zin heeft in het EK ook van gemengde samenstelling. De Zesde Clan heeft inderdaad de indruk dat het hier wat minder mannen dan vrouwen betreft. Waarbij we meteen willen opmerken dat de omgeving het normaal vindt als een vrouw zegt niks met voetbal te hebben, dus zij heeft ruimte om die mening te uiten. Voor mannen lijkt de oranjegekte echter een soort heilige plicht, waar alleen verwijfde nepmannen onderuit willen komen. Probeer in zo’n klimaat nog maar eens te zeggen dat voetbal je koud laat.

…maar zo

De Zesde Clan zou willen dat de media ophielden met dat kunstmatig mannen tegen vrouwen uitspelen. Dat krampachtige in blauwe en roze hokjes indelen en tegenstellingen benadrukken. Waarom zouden we daaraan willen meedoen? Wie wordt daar beter van? En de hamvraag: is dit leuk? Laten we, in plaats van kijken naar verschillen, vooral kijken naar hoe we de komende weken zoveel mogelijk plezier kunnen hebben. Met, voor wie wil, een prachtige kleur die we met ons allen kunnen delen. Oranje!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • londonfeministfilmfestival  On juni 14, 2012 at 5:58 pm

    Geachte zusters,

    Ik schrijf u deze email om u te laten weten dat er in November dit jaar in Londen een Feministisch Film Festival wordt georganiseerd. 

    We zijn sinds midden april druk bezig met de voorbereidingen voor het festival en hebben eind mei een oproep voor aanmeldingen van filmmakers op onze site geplaatst. Meer informatie over hoe u een film aan kunt melden en welke regels wij hanteren voor films kunt u via deze link oproepen:

    http://londonfeministfilmfestival.wordpress.com/call-for-submissions/

    Wij zouden het op prijs stellen als u het nieuws over ons festival met uw collegas en vrienden zou willen delen en ons festival eventueel ook via uw website of niewsbrief zou willen promoten. We proberen namelijk zoveel mogelijk mogelijke bezoekers en vrouwelijke regisseurs te bereiken die wellicht geïnteresseerd zijn om ons festival te bezoeken danwel hun film aan te melden.

    WIj zullen u uiteraard niet nogmaals contacteren, tenzij u op deze email reageert en uitdrukkelijk uw interesse voor ons festival uitspreekt. Wanneer u onze nieuwsbrief wilt ontvangen wil ik u verzoeken ons dit te laten weten.

    Met vriendelijke groet,

    The London Feminist Film Festival Team.
    L
    http://londonfeministfilmfestival.wordpress.com/
    Twitter: @ldnfemfilmfest

    Facebook Group: http://www.facebook.com/groups/179100748862559/

     

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: