Sociale media geven feminisme nieuwe vleugels

Geen centrale leiding, weinig financiële middelen, en toch gingen vrouwen vorig jaar wereldwijd de straat op om het scheldwoord Slet te  heroveren en duidelijk te maken dat vrouwen er niet om vragen verkracht te worden, ongeacht hun kledingkeuze. Het geheim achter deze beweging? Sociale media. Twitter, Facebook en weblogs geven de feministische beweging nieuwe vleugels. Onder andere weblog Feministe analyseert in een mooi artikel hoe sociale media het landschap transformeren.

Feministe stelt één voorwaarde centraal: mensen gaan pas luisteren, en komen pas in beweging, als ze zich in voldoende mate bedreigd of aangesproken voelen. Je hebt een bepaald niveau van emotie nodig voordat iemand bereid is ergens energie in te steken. Dat geldt voor allerlei andere sociale bewegingen en acties, en dat geldt ook voor het feminisme.

Maar als je eenmaal enthousiast of verontwaardigd genoeg bent geworden, dan kan het nog steeds mis gaan:

…women’s groups have historically had to rely on marches and rallies to raise the visibility and critical mass necessary to force media to cover our issues. This wasn’t easy, or cheap. They required ongoing leadership and material support, and since both were always in limited supply, our capacity for messaging was limited as well.

Zelfs als er echt iets aan de hand is, is het dus geen vanzelfsprekendheid dat er een beweging ontstaat. Je hebt er tijd, mensen en middelen voor nodig, en als die ontbreken blijf je in kleine groepjes ageren zonder dat je de kracht hebt om structureel iets te veranderen. Je loopt dan al snel het risico dat je een roepende in de woestijn blijft. Sociale media maken die drempel tot activisme echter lager. Het is snel, gratis, toegankelijk, en één persoon kan met een goed uitgekiende grap of een krachtig Twitterbericht een enorm bereik krijgen.

Feministe legt het keerpunt in de Verenigde Staten in het steeds conservatiever wordende politieke klimaat. Dit mondde uit in een oorlog tegen vrouwen:

as the war on women reached a frenzied peak in 2011, women finally realised their so-called “representatives” truly believe the greatest threat to America isn’t corruption or income inequality, but rather healthy, independent, sexually active women. As women began listening and looking for allies, they found the infrastructure we had in place to empower their voices, to initiate dialogue and to raise awareness. Critical mass had arrived. It’s through our ability to network and educate each other that women today understand these attacks are hardly isolated, but part of a decades-long campaign to strip women of their constitutionally protected civil rights.

Kijk, dan wil je wel in actie komen. Met sociale media als wapen. Ms Magazine grapte al in een kop dat de hashtag machtiger is dan het zwaard. Het zou volgens dit blad goed kunnen dat de toekomst van het feminisme bij online petities, Twitter en Facebook ligt:

In a society where communication has never been easier yet time is in ever shorter supply, the immediacy of online activism means feminists can act fast when women’s rights are under threat. With sufficient organizing, feminism can be in everyone’s faces the moment they open their search engine, check out what their friends are up to on Facebook or see who’s mouthing off on Twitter. And when there are as many attacks waged on women’s rights as there have been recently, that’s heartening to know.

Amerikaanse feministen kunnen inmiddels een heel rijtje overwinningen op hun conto schrijven. Toen de Susan B. Komen stichting besloot Parant Parenthood geen geld meer te geven, ontstond er een uitbarsting van woede die zich manifesteerde in een stroom van berichten op feministische weblogs, Twittercampagnes, petities, tumblers en Facebookgroepen. Prompt herstelde de stichting de geldstroom. Toen conservatieve radiopresentator Rush Limbaugh vrouwen afschilderde als sletten omdat ze voorbehoedsmiddelen willen gebruiken, zorgden vrouwen ervoor dat adverteerders zich terugtrokken.

De tumbler Feminist Ryan Gosling smelt harten en maakt feministische theorie aantrekkelijk.

Vrouwen organiseren zich ook via sites zoals Change.org, die petities technisch mogelijk maakt:

From petitions protesting the GOP’s war on women’s healthcare, to the successful ‘Tell the FBI Rape is Rape” campaign, there’s nothing quite like 150,000+ signatures to ensure women’s voices are heard.

In Nederland hobbelen we hier een beetje achteraan. De situatie is hier namelijk minder erg. Gelukkig maar! De SGP dreigde even invloedrijk te worden, en dat baarde de Zesde Clan zorgen. Na de val van het kabinet Rutte moeten de mannenbroeders weer genoegen nemen met de macht die hoort bij twee zeteltjes in de kamer – en dat is weinig. Abortus en voorbehoedsmiddelen liggen hier niet zo onder vuur, zoals dat in de V.S. overduidelijk wel het geval is. Bovendien is de toon van het debat in Nederland veel kalmer. We zullen hier niet zo snel een politicus aantreffen die vrouwen in een officieel kamerdebat expliciet gelijk stelt aan koeien:

Suggesting that if a cow or pig can give birth to a dead baby, then a woman should too was not enough for Rep. England though. He then delivered an anecdote to the chamber in which a young man who was apparently opposed to legislation outlawing chicken fighting said he would give up all of his chickens if the legislature simply took away women’s right to an abortion.

Daar gaat je bloed vanzelf wel van koken, waarna de weg naar Twitter snel is gevonden. Op zich positief dus, dat er in Nederland op dit moment minder behoefte is aan allerlei vormen van activisme. Laten we hopen dat het zo blijft….. Maar mocht dat niet zo zijn, dan kunnen we een voorbeeld nemen aan de sociale mediacampagnes van onze zusters in het buitenland.

Zelfs de Hulk voert campagne via Twitter.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: