Vrouwen produceren film = feminisme = tegen mannen?!?

Een man maakt een film met vooral mannen in het productieteam en een verhaal over mannen. Wat is dat? Routine. De hele zomervakantie staat volgeplempt met films die zo in elkaar zitten. Ok, volgende. Een vrouw maakt een film met allemaal vrouwen in het productieteam en een verhaal waarbij vrouwen centraal staan. Wat is dat? Verrek, dat lijkt wel feministisch, verklaart u zich eens nader! Dat is de teneur van een interview met actrice Juliette Binoche in VPRO gids nummer 19.

 

Voor wie deze gids niet ontvangt of leest, hier de context. Binoche heeft de hoofdrol in de film Elles. Gerhard Busch van de filmredactie van de VPRO gids interviewde haar. Vervolgens komt er dit:

[GB:] De film is geschreven door twee vrouwen, geregisseerd door een vrouw, geproduceerd door een vrouw en gaat over twee vrouwen… Juliette Binoche: ‘….en mannen.’ [GB]Mannen ook, of is het hoe vrouwen mannen zien? Het is in ieder geval heel makkelijk deze film als feministisch te labelen.

Oplettende lezers weten nu hoe je het label feministisch kunt verdienen. Het enige wat je hoeft te doen is af te wijken van de norm, een norm die mannelijk is. Het feit dat toevallig vrouwen een film maken, zorgt er al voor dat je een grote kans hebt dat je het etiket feministisch krijgt. Tsjonge jonge….Het ongemak druipt er vanaf. Plus, wat als je film gezien wordt als feministisch? Wat gebeurt er dan? Wat betekent dat voor de film, het verhaal of de actrices?

Geen idee, de tekst zegt daar niets expliciets over. We krijgen echter wel een hint. Want opvallend genoeg leggen zowel Binoche zelf, als Busch, volautomatisch de link met het idee ‘tegen mannen’. Binoche zegt in haar antwoord op het feministische label:

Maar we hebben ook vrouwelijke perspectieven nodig! We hebben al heel lang de mannelijke kijk op zaken. Deze film gaat vooral over intimiteit, en het is moeilijk voor mannen om in die intimiteit te blijven. Vrouwen zijn wat dat betreft moediger. En dat hebben mannen nodig. Dat ze gedwongen worden ergens bij stil te staan en over na te denken […] En de film is niet tégen mannen. Neem de scène met de man die hem niet omhoog kan krijgen, die is heel teder.

Voor Busch is dit onvoldoende. Hij stelt ontevreden vragen over de situatie dat mannen in de film porno kijken, dat er naar zijn mening geen enkele goeie man tussen de personages zit, dat de vrouwen in de film naar zijn mening negatief over mannen denken, het gaat maar door. Binoche wijst er in haar antwoorden op dat de vrouwelijke personages bepaald ook geen perfecte mensen zijn. Dat de film niet gaat over de goeden tegen de slechten.

Het lijkt echter aan dovemansoren gericht. Busch stelt haar in de rest van het interview bijna alleen sturende, gesloten vragen, zoals ‘bent u ijdel’ en ‘moet je niet weten wat je wil gaan spelen’. De Zesde Clan bewondert Binoche om haar beleefde antwoorden op dit soort ‘vragen’. Dat het interview toch nog de moeite waard is, heeft de VPRO gids aan de actrice te danken. Zij zal niet voor het eerst te maken hebben met journalisten die het journalistieke principe van de open vraag verlaten hebben en vooral hun eigen mening geven.

Kortom, een verhaal met een hoge irritatiefactor, een tekst die een directe link legt tussen ‘louter vrouwen’, ‘grote kans op het label feministisch’ en ‘tegen mannen/negatief over mannen’. Waarmee het feminisme opnieuw geassocieerd wordt met vijandige denkbeelden.

Hopelijk stuurt de redactie de volgende keer een andere journalist naar Binoche, eentje die wel vragen kan stellen en zich wat gemakkelijker voelt bij het idee van een film van vrouwen, over vrouwen. Zo eng is dat niet, mensen. Oh, en Busch, lees eens een essay van Joke Smit, of neem een abonnement op Opzij. Misschien ben je dan iets alerter op de beeldvorming over feminisme die je in je teksten verwerkt.

PS Dit is de tweede keer dat de Zesde Clan kritisch over de VPRO gids schrijft. Het vorige stuk ging over de boekenrubriek, waar vrouwen in de marge verdwijnen. In tegenstelling tot andere omroepen heeft de VPRO een naam op te houden als progressieve en vernieuwende omroep. Kwaliteiten waar de zender zich graag op beroept. Het goede nieuws is dat het ze vaak prima lukt dit te bereiken. Daardoor valt des te meer op dat ze, als het gaat om vrouwen op waarde schatten, zulke rare uitglijders maken en blinde vlekken vertonen.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Samira  On mei 10, 2012 at 12:39 pm

    Ik heb ook een abonnement bij de VPRO en ik was zeer teleurgesteld toen ik dit interview las. Ik heb meteen een e-mail gestuurd om kritiek te geven!

    • idamels  On mei 23, 2012 at 2:36 pm

      Hoi Samira,
      Wat leuk, de VPRO gids heeft je reactie geplaatst, gefeliciteerd! Goed dat je reageerde, hopelijk leren ze ervan,
      groetjes
      De Zesde Clan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: