Auto’s onveiliger voor vrouwen

Gewone, gemiddelde vrouwen die een auto kopen, kunnen de veiligheidsrapporten van hun nieuwe vervoermiddel maar beter meteen in de prullenbak gooien. De auto is voor hen veel onveiliger dan de rapporten van de fabrikant doen vermoeden. De oorzaak? Fabrikanten nemen de man als norm voor de poppen die ze gebruiken om de schade bij botsingen te testen.

De gewone testpop neemt volautomatisch de man als norm. Dat is niet goed voor vrouwen.

Pas sinds zeer kort begint daar langzamerhand verandering in te komen. Vanaf 2003 begonnen sommige fabrikanten voor sommige tests een vrouwenmodel dummy te gebruiken. Dit model deed ook dienst als personificatie voor een kind van twaalf, en zat meestal op de achterbank of de passagiersstoel. Niet achter het stuur. Gewone vrouwen bleven zodoende nog steeds buiten beeld, zeker als ze zelf auto reden:

the female crash test dummy is so much more petite than the average woman that another, more accurate model needs to be developed.  […] the average American woman stands 5-feet, 4-inches tall and weighs 165 pounds. The female crash test dummy is a mere 4-feet, 11-inches tall, and weigh just 108 pounds.  What’s needed is a more realistic dummy, and a full battery of crash tests. Women buy cars, drive them, heading off to work, to take the kids here, there and everywhere, to visit with friends, to just go out for a drive. Women are in the driver’s seat plenty these days. It’s time for safety officials to get the female dummy out of the passenger’s seat and put her behind the wheel.

De man als norm gebruiken had en heeft ingrijpende gevolgen voor de veiligheid van vrouwen. Vorig jaar kwam de University of Virginia’s Center for Applied Biomechanics  erachter dat vrouwen in de praktijk 47% meer kans maken op ernstige verwondingen dan mannen. Als mensen lichte verwondingen overhouden na een botsing, loopt het verschil tussen de seksen zelfs op tot rond de zeventig procent. En dan hebben we het nog niet over het fenomeen dat vrouwen zwanger kunnen worden – en dan ook andere risico’s lopen.

Zodra fabrikanten een gemiddelde vrouw namen, en ook tests uitvoerden met de vrouwenpop achter het stuur, bleef er weinig heel van de veiligheidsrapporten bij auto’s. De Toyota Sienna kreeg in de Verenigde Staten bijvoorbeeld een beoordeling van vier sterren. Dat zakte terug naar twee.

Waarom duurde het zo lang voordat fabrikanten hun veiligheidsonderzoeken bijstelden? ABC News:

“Manufacturers and designers used to all be men,” explains Dr. David Lawrence, director of the Center for Injury Prevention Policy & Practice at San Diego State University, which publishes at Safetylit.org a weekly update of safety literature culled from some 9,000 scholarly journals around the world. “It didn’t occur to them they should be designing for people unlike themselves. Well, we got over that.”

Dat werd hoog tijd…

Ondertussen, in de echte wereld....

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: