Kuiper baseert plan voor gescheiden onderwijs aan jongens en meisjes op drijfzand

Ja hoor, jongens en meisjes mag je best apart les geven, mits het maar bij experimenten blijft en niet leidt tot uitsluiting op basis van geslacht. Dat liet het ministerie van Onderwijs weten. Het ministerie zet daarmee de deur op een kier voor een proefballon van Wim Kuiper, de christelijke voorzitter van de Besturenraad. In Trouw opperde deze man dat jongens en meisjes zó anders zouden zijn, dat het soms beter is ze apart les te geven. Geheel niet verrassend wil Kuiper dit vooral doen bij vakken die een sterke gender lading hebben: wiskunde (mannelijk) en taal (vrouwelijk).

O wee als je als meisje goed bent in wiskunde, of als jongen goed in taal. In het wereldbeeld van Kuiper is geen plek voor jou.

In Trouw zei hij, alsof dat een universele waarheid is:

“In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen. Zo zou een taalles volgens Kuiper gescheiden kunnen worden gegeven. “Meisjes zijn meestal beter in taal. Als jongens zich in dat vak alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn.” Bij wiskunde geldt het omgekeerde, omdat het ruimtelijk inzicht bij jongens zich vaak sneller ontwikkelt dan bij meisjes. “In een gescheiden wiskundeles zou je juist op de voorsprong van jongens kunnen inspelen.”

Kijk je naar Kuiper’s denkwijze, dan zie je meteen waar het scheef loopt. Ten eerste focust hij zich alleen op de jongens. Ten tweede negeert hij de gerede twijfels bij al die zogenaamd definitief vaststaande wijsheden over hersenen. Ten derde negeert Kuiper bestaand onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen naar de schoolprestaties van jongens en meisjes. Zijn voorstel staat bol van vooroordelen en is gebaseerd op drijfzand.

Laten we ze even nalopen. Kuiper praat over jongens. Die zouden bij taal ontmoedigd kunnen raken. Docenten moeten bij wiskunde inspelen op de voorsprong van jongens. De meisjes? Geen idee, daar heeft Kuiper het niet over. Meisjes bestaan alleen als probleem voor de jongens, want hun succes bij taal zou een negatief effect hebben op de jongens. En bedankt.

Ten tweede baseert Kuiper zijn voorstel op populaire theorieën over de hersenen.  Terwijl allang duidelijk is dat uitspraken over verschillen in hersenen en hersenontwikkeling met veel argwaan tegemoet getreden moeten worden, zéker als het gaat om gender. Vaak gaat het namelijk om ondeugdelijk uitgevoerd onderzoek, of onderzoek op basis van zulke beperkte groepen (getallen onder de vijftig) dat de resultaten weinig zeggen over dé jongen en hét meisje. Ook de media spelen een rol: geblaat over man-vrouwverschillen verkoopt, dus onderzoek hierover krijgt gegarandeerd grote koppen. Ander onderzoek met andere resultaten blijft onzichtbaar voor het publiek.

Tot slot is het de vraag of de wetenschap al ver genoeg gevorderd is om überhaupt boude uitspraken te doen over hersenen, laat staan op die wankele basis beleid te baseren. Er is veel, heel veel, wat we nog niet weten.

Kuiper negeert bovendien wat we wel weten. Hij slaat onder andere geen acht op bestaand onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen over jongens, meisjes en schoolprestaties. Uit die studie, gepubliceerd in 2010 en in het bezit van de Nederlandse regering, blijkt duidelijk dat jongens het als groep niet beter, maar ook niet slechter zijn gaan doen dan dertig jaar geleden. De enige categorie die onderzoekers zorgen baart is een groep adhd jongens. Ook een zogenaamd stoere anti schoolhouding speelt jongens parten. De meisjes daarentegen zijn van ver gekomen en doen het steeds beter. Daardoor ontstaan langzamerhand verschillen.

Waarom kan Kuiper niet eens kijken naar buurland België? Ook daar lopen ze niet weg voor verschillen tussen leerlingen, maar ze kijken wel uit jongens en meisjes in hun eigen blauwe en roze keurslijf op te sluiten. Daar pleiten de deskundigen voor een respectvolle aanpak, waarbij docenten rekening houden met culturele verwachtingen voor jongens en meisjes, de ontwikkeling van individueel talent, en maatwerk voor iedere leerling binnen dezelfde klas. Want meisjes zijn anders, en jongens ook, zoals onder andere deze docent maatschappijleer opmerkt.  We komen allemaal van Mars. Kijk, zo kan het ook.

UPDATE: De Zesde Clan verwijst je graag door naar een opiniestuk van redacteur en columniste Elma Drayer, die twee dagen na publicatie van dit stuk in dagblad Trouw reageerde op de voorstellen van Kuiper. Mooiste passage uit het stuk: in teksten rond 1900 hoef je alleen maar de woorden ‘de waare aard der vrouw’ te vervangen door ‘hersenen’ en dan heb je hetzelfde. Tussen 1911 en 2011 is er verdacht weinig veranderd in het kamp van de kwakdenkers.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: