Bridesmaids, of hoe verkoop je een film vol grappige vrouwen

Hoe moet je Bridesmaids aan de man brengen? Een film die vrouwen centraal stelt. Grappige vrouwen. Die de meest uiteenlopende situaties het hoofd bieden en warme vriendschapsbanden onderhouden met andere vrouwen. Aaaargh!!! Zoiets is alleen leuk voor een klein groepje jolige meiden, maar de rest van de wereld zal gillend wegrennen.

Wat te doen? Jezebel boog zich over dit vraagstuk en trof vele manieren aan om mannen ervan te overtuigen dat een film met vrouwen in de hoofdrol niet leidt tot castratie en een sociale dood. De trucs zijn de moeite waard, omdat ze zo vaak voorkomen om werk waarin vrouwen centraal staan geaccepteerd te krijgen voor een breed publiek:

  • De film is niet bedreigend omdat je ‘m niet serieus hoeft te nemen. In het geval van Bridesmaids: grappen maken over de titel, de angel eruit halen door zoiets te zeggen als ”To get guys in, we were just going to call it Naked Boobs and Guns, but we didn’t have either one of those things, so we changed it.”
  • Herhalen en nog eens herhalen dat het écht geen vrouwenfilm is
  • Toegeven dat het een vrouwenfilm is, maar deze is echt goed en anders dan andere chickflicks
  • Benadrukken dat Bridesmaids een film voor iedereen is
  • Smeken. O ja. Lieve mannen, ga astublieft toch naar Bridesmaids, je verliest er echt je mannelijke imago niet mee, wees niet bang, het is ok….

Het is veelzeggend voor het commerciële klimaat in filmland dat marketing medewerkers zich in zulke bochten wringen. Helaas komt dit niet uit de lucht vallen. De helft van de studiobazen geeft openlijk toe dat ze zich richten op mannenfilms omdat mannen publiek trekken en de waarde van de film verhogen. Nog eens 15,5 % is zo dapper om de andere kant van die medaille expliciet te maken: ze beschouwen vrouwen als vergif. Zet een vrouw voorop en mensen (mannen) blijven weg. Het vermindert de status van de film en daarmee de kansen op succes.

Studio’s zijn vanwege deze overtuiging huiverig om films te maken waarbij vrouwen centraal staan. Als ze dat al doen, investeren ze minder. Het budget voor een film met vrouwen is gemiddeld 45 miljoen dollar, tegen 78 miljoen dollar voor films met mannen in de hoofdrollen, bleek uit onderzoek van Martha Lauzen van de San Diego State University. De film hoeft maar iets minder op te brengen dan gedacht, en studiobazen roepen meteen ‘ok, zie je wel, laat ook maar zitten, we doen het niet meer’.

Vrouwen die in de filmindustrie werken, zien Bridesmaids inmiddels als de laatste kans om vrouwvriendelijke films in productie te houden. Flopt deze film, dan is het de komende twintig jaar over en sluiten voor vrouwen, en krijgen we alleen nog films als Spiderman 6, The Fast and the Furious 29, en The Hangover 3. Ze roepen iedereen op de film te zien en daarmee zo’n omzet te genereren, dat studio’s een volgende ‘vrouwenfilm’ alsnog aandurven. Zelfs filmrecensenten zijn het met die actie eens:

Bridesmaids is raunchy, well-crafted fun and a must-see when it hits theaters in May. The world needs more three-dimensional and unbridled romantic comedy leads like Kristin Wiig. Please?

UPDATE: Bridesmaids, gemaakt met een budget van 32,5 miljoen dollar, haalde in het openingsweekeinde al 24 miljoen dollar omzet binnen. De media roepen nu om het hardst dat de film het boven verwachting goed doet. Ook dit is weer een manier van praten over deze film waar allerlei haken en ogen aan zitten. Entertainment Weekly maakt dit als volgt duidelijk:

No, what the “exceeded expectations” line is really about is the movie industry, and the media, paying homage to the collective “wisdom” that occurs whenever Hollywood, doing that thing it does, remembers all over again, every couple of years, that there’s this weirdly esoteric, fringe-group demographic – I believe the term for it is “women” – who actually enjoy seeing their lives portrayed on screen every bit as much as men do.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Michael  On mei 16, 2011 at 7:36 am

    Zesde clan, waar maak je je zo druk over? De filmindustrie is simpelweg een kwestie van marktwerking. Het aanbod wordt afgestemd op de vraag.
    Ik ga zelf ook niet met mijn vriendin naar vrouwenfilms. Niet omdat ik denk dat dat mijn mannelijkheid zou aantasten, maar gewoon omdat ik er niks aan vind. Zou ik dan verplicht mee moeten? En dan mijn mening voor me houden en onderdanig gezelschap voor mijn vriendin vormen?
    Andersom verlang ik ook niet van mijn vriendin dat ze verplicht meegaat naar typische mannenfilms. Maar het is nu eenmaal zo dat zij ook erg van dat soort films houdt en dus graag mee wil.

    • idamels  On mei 16, 2011 at 1:17 pm

      Dag Michael,
      Als dat echt zo werkte zouden studio’s veel meer voor de doelgoep vrouwen doen. Sex & the City, Mama Mia, It’s Complicated, het trok zaal na zaal vol vrouwen. De films maakten ook vette winsten. Toch blijven filmstudio’s ‘vrouwenfilms’ als een enorm risico zien. Ze voelen zich vreemd genoeg veel veiliger als ze een beginnend regisseur een budget van 100 miljoen dollar geven voor het zoveelse superhelden explosiespektakel.
      Maar eh, bedankt voor je bezoek aan deze site, wie weet hebben we je toch aan het denken gezet,
      groetjes
      De Zesde Clan

  • Michael  On mei 16, 2011 at 7:01 pm

    Ja, ik dacht dat het echt zo werkte, maar je hebt me de ogen geopend. Het is geen kwestie van marktwerking, maar het zoveelste complot tegen vrouwen. Bedankt voor dit inzicht en houd de strijd vol tegen die onderdrukkers!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: