Blue Band serveert discriminatie

Welkom in de wereld van Unilever merk Blue Band. Er bestaat in dit universum maar één allochtoon, en hij is kok. Verder zes blanke jongens, zeven blanke meisjes. De jongens zijn dokter, de meisjes verpleegster. De jongens zijn piloot en brandweerman, de meisjes danseres en fotomodel. Dat is de racistische en seksistische kost die deze firma serveert in het Grote Beroepen Kookboek.

Begin 2011 schreef de Zesde Clan al over de reclamereeks waarmee Unilever het nieuwe jaar begon. Blue Band koppelde beroepen aan jongens en meisjes, en gaf verschillende voedingsstoffen weer die het jongetje en meisje nodig zouden hebben voor hun toekomst. De koppen van de reclames schreeuwden dat de jongen een stoere brandweerman was en het meisje een zorgzame verpleegster. Twee cliché’s in één klap.

De kleine lettertjes lieten nog wat ruimte over. Zo kon het meisje ook boer worden, een iets minder stereotiep beroep. Het kookboek slaat echter alle hoop de bodem in. De beroepen zijn daar keurig verdeeld volgens de meest belegen normen en waarden voor wat Unilever passende arbeid vindt voor man en vrouw. Hij: kok, boer, brandweerman, dokter, piloot, politieman en profvoetballer. Zij: danseres, dierenarts, juf, model, kapster, paardrijdster en verpleegster.

Behalve die verdeling naar sekse is ook het taalgebruik onthullend. Het is juf, niet docent, of leerkracht, of onderwijzeres. Nee, juf. Een woord met veel minder status, afkomstig uit het juffen en meesters milieu van de lagere school. En plaats paardrijdster even naast profvoetballer. Olympisch kampioene Anky van Grunsven kan nog zoveel prijzen winnen, voor Blue Band gaat het maar om een paardrijdster. Dat klinkt als een leuke hobby voor de kleine meid. Terwijl hij profvoetballer is. Met alle associaties die daarbij horen, van het WK Voetbal en de heldhaftige foto’s op voetbalplaatjes tot aan de miljoenentransfers bij Ajax.

De wereld volgens Unilever. Zij danst, hij is piloot. En bedankt he.

Blue Band trekt zich niks aan van kritiek. De enige reactie was: ,,We hopen u met een volgend Blue Band item wellicht meer aan te spreken’. In diezelfde reactie liet het Unilever merk ook weten wat ze wilden met het kookboek: moeders en vaders helpen hun kinderen beter te laten eten. Een vakblad als Reclameweek slikt deze lulkoek gedwee. En plaatst een foto van enkele van de tekenfiguurtjes die het inspirerende voorbeeld moeten geven. (De eenzame allochtoon staat links op de foto, verborgen onder een grote witte koksmuts.)

De macht en het geld van Unilever zorgen ervoor dat de illustraties en beroepen in alle communicatie en op alle producten terug komen. Er is, kortom, geen ontkomen aan dit jaar. Jammer dat het bedrijf kinderen niet alleen voedingswaarden, maar ook seksistische stereotypen door de strot wil douwen. Een gemiste kans.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: