Strijkijzers voor hem en haar geven verschillende boodschap

Dat komt ervan als je schrijft voor een feministisch weblog: je loopt tegen strijkbouten aan. Eentje voor mannen, en eentje voor meisjes. Dan valt vanzelf op hoe verschillend de marketingboodschap is. Fabrikant die strijkbout aan meisje wil verkopen: ‘strijken is een heel belangrijk klusje!’ Fabrikant die strijkbout aan man wil verkopen: ‘met dit ding gaat het lekker snel zodat je je aan belangrijkere zaken kunt wijden’.

Mocht je het niet snappen, dan helpt Intertoys je wel even. Alleen voor meisjes!

De Zesde Clan neemt u graag mee op reis in het wonderlijke land van de reclame. Het lijkt alleen te gaan om strijkbouten, maar stiekem onthult het taalgebruik taaie patronen, die verstrekkende gevolgen hebben. Leest u even mee op de site van speelgoedverkoper Intertoys. Die heeft speciaal voor sinterklaas en kerst een leuke roze strijkbout te koop voor meisjes. Acht euro en hij is van jou. De reclameboodschap:

Als je groot wordt, moet je gaan helpen met de klusjes in huis. Een belangrijk klusje is strijken! Met dit leuke speelgoed strijkijzer kun je alvast oefenen. Strijk alle kreukels uit je kleren, zodat ze er weer netjes uitzien. De strijkijzer heeft een watersproeifunctie en een LED-licht, daardoor lijkt hij net echt!

Let op de vanzelfsprekendheid die er uit deze tekst spreekt. ‘Als je groot wordt, moet je gaan helpen met..” Dat klinkt een beetje zoals ‘de zon gaat onder, dus wordt het avond’. Een soort natuurwet waar je niks aan kunt doen. Zou Intertoys dit ook bij jongensspeelgoed schrijven? O wacht, er staat ‘girls only’ op de strijkbout, dus voor jongens geldt dit niet. Alleen meisjes worden geacht te helpen in huis, alleen zij zitten vast aan een roze strijkbout.

Bart Smit heeft ook een strijkijzer voor de kleine meid. Niet in roze, maar in een witte uitvoering met wat rood. De fabrikant laat er geen misverstand over bestaan hoe de taakverdeling in huis moet zijn. De aanprijzende tekst bij het speelgoed begint als volgt: ”Strijk net als je moeder met een echte Tefal strijkbout!” Ooooo, ja, joepie, dat klinkt spannend! (Beetje off-topic maar nu we toch bezig zijn: Bart Smit heeft ook een speelgoed schoonmaaktrolley, en ook hier begint de tekst met aangeven hoe de situatie thuis hoort te zijn: ‘help je moeder met het schoonmaken van het huis met deze schoonmaak trolley’. Van jongens en vaders geen spoor te bekennen.)

Laten we nu eens kijken naar de andere kant van het spectrum. Srijkbouten voor mannen. In mei 2010 lanceerde Philips zo’n ding en diverse winkels namen het product op in hun aanbod. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Strijkijzerstore. De begeleidende tekst maakt gehakt van strijken als leuk, belangrijk klusje. Voor mannen gaat het riedeltje als volgt:

Strijken is een heel karwei, maar wel een noodzakelijk kwaad voor moderne mannen. […] Snelheid, kracht en een heerlijk glad strijkresultaat zijn slechts een paar van de beste punten van dit strijkijzer. Het fraaie uiterlijk, dat bovendien kracht en robuustheid uitstraalt, zorgt er bovendien voor dat jij je niet een veredelde huisvrouw voelt wanneer je strijkt. De mannelijkheid straalt er werkelijk vanaf.

Een noodzakelijk kwaad. En als je zelf strijkt moet je erg je best doen om niet gezien te worden als een veredelde huisvrouw. Da’s duidelijk.

Het is niet alleen een winkel als de strijkijzerstore die dit soort boodschappen uitstraalt. Philips zelf speelt ook in op het idee dat mannen strijken eigenlijk willen mijden als de pest. De gewone site laat bij de sectie strijkijzers louter vrouwen zien die strijken of blij naar een strijkbout kijken, en gerustgesteld worden met de mededeling dat de stoomstrijkbouten geen kalkresten achterlaten op de kleding. Phew. Maar ja, een echte vent strijkt zijn eigen overhemd, dus a la, het mannenstrijkijzer.

Wat is de status van strijken? Nou, het is iets wat je alleen onderneemt als het gereedschap mannelijk genoeg is. In dit geval:

Het nieuwe Philips strijkijzer zit in een robuuste zwarte koffer dat pure mannelijkheid uitstraalt. Met de stijlvolle vormgeving, een donkere kleurstelling en metalen accenten heeft hij bijna meer weg van een futuristische racewagen dan een klassiek strijkijzer.

Alles is er verder op gericht om dit noodzakelijke kwaad zo snel mogelijk achter de rug te hebben, want er is geen lol aan:

Het nieuwe Philips strijkijzer voor mannen laat alle tegenzin wegsmelten en klaart de klus in een mum van tijd. Zo kun je, met een kreukvrij zelfvertrouwen, je tijd besteden aan belangrijkere dingen.

Kortom, mannen die strijken moeten ervoor waken dat ze hun mannelijkheid niet verliezen. Strijken is iets waar je met tegenzin aan begint. Het vergt een heeeeeel stoer apparaat om die tegenzin weg te nemen. En als je klaar bent kun je gelukkig verder met belangrijkere dingen. Voor meisjes is het iets heel anders: zij leert dat het mama’s taak is, dat zij al op jonge leeftijd moet helpen, en dat strijken een belangrijk klusje is. Want stel je voor dat er nog iets anders zou zijn waar ze haar tijd liever aan zou besteden.

Past prachtig bij elkaar he. En dan hebben we het alleen nog maar over strijkbouten, en niks anders. Voor wie wil zien, liggen de voorbeelden voor het oprapen.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: