Jeugdfilms blijken nog net zo seksistisch als vijf jaar geleden

Er is geen enkele vooruitgang in de manier waarop films voor kinderen en jongeren omgaan met hun vrouwelijke personages. Nieuw onderzoek van het Geena Davis Instituut toont aan dat er nog steeds 71% mannelijke personages te zien zijn, tegen 29% vrouwelijke, en dat de vrouwelijke personages veel vaker dan jongens/mannen op een seksuele manier getoond worden. Het vorige onderzoek bestreek de periode 1990-2005

Voor meisjes bieden kinderfilms weinig opwekkends.

De universiteit van Zuid Californië analyseerde in opdracht van het Geena Davis instituut de 122 meest winstgevende jeugdfilms van de periode 2006-2009. De onderzoekers merkten dat het uitmaakt of er vrouwen betrokken waren bij het schrijven van het scenario van de film. Als dat het geval was, kwamen de vrouwelijke karakters er beter vanaf. Ze kregen 10% meer tijd in beeld met een rol die tekst kent, en werden minder  ‘jong en sexy’ afgebeeld.

Helaas komen de meeste verhalen uit de kokers van mannen, dus voor het totaalbeeld maakte de inbreng van vrouwen niets uit: geen vooruitgang sinds de vorige filmanalyse. In een persbericht toonde actrice Geena Davis zich geschokt door het gebrek aan verbetering:

“Our latest research shocked us. Zero progress has been made in what is specifically aimed at kids. What children see affects their attitudes toward male and female roles in society. And, as they watch the same shows and movies repeatedly, negative stereotypes are imprinted over and over again. Eye candy is not for kids.” says Davis.
 Het instituut blijft onderzoek doen en de situatie in Hollywood in de gaten houden.
 
Geena Davis begon met het laten verrichten van onderzoek nadat ze een dochter kreeg. Terwijl ze samen met haar televisie keek, ging ze zich afvragen welke boodschappen haar dochter eigenlijk kreeg onder het kijken. Ook wilde ze weten of het klopte dat ze zo weinig meisjes en vrouwen in de films en programma’s zag.  Ze richtte een instituut op om dit type media analyse te verrichten en tourt regelmatig de wereld rond om te pleiten voor meer gendergelijkheid in de media.
 
 
 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: