Virtuele assistenten houden rolpatronen in stand

Leuke uitzending van Kassa. Het programma testte de virtuele assistenten op de sites van bedrijven die een dienst aanbieden. Zoals aanbieders van vliegtickets en internet. Wat bleek uit de rondgang? Bij alle virtuele assistenten kwam prominent een plaatje van een vrouw in beeld. En een tekst als ‘Vraag het Jetje’. Blijkbaar is de associatie tussen ‘service verlenen’ en ‘vrouwen’ sterker dan ‘service verlenen’ en ‘mannen’. En vinden al die bedrijven dat anno 2010 nog steeds vanzelfsprekend. Diepe zucht.

Uit de steekproef bij Kassa komt overigens naar voren dat de assistenten niet werken. In plaats van bellen en een mens aan de lijn krijgen, kun je op de site een vraag intikken bij de virtuele assistent. Het is de bedoeling dat eenvoudige vragen op die manier beantwoord worden, maar bij Kassa bleek dat de assistenten vooral onzin spuien en je het bos in sturen. In alle gevallen moest de consument toch telefoneren om van een levend iemand antwoord te krijgen op een vraag als ‘Mag ik mijn hond meenemen in het vliegtuig’.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: