Gedrag van jongens is voornaamste reden voor onderwijsachterstand

Het Nederlandse onderwijssysteem hoeft niet op de schop. Jongens hebben een kleine achterstand op meisjes, maar dat ligt vooral aan hun anti-school houding. Ook vertonen net iets meer jongens dan meisjes gedragsproblemen, en die problemen spelen meestal al voordat ze naar de basisschool gaan. Dat blijkt uit een studie van Driessen en Van Langen van ITS, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hun rapport verscheen in juni 2010.

Je zou verwachten dat de media bol zouden staan van deze uitkomsten. Want tot half mei 2010 buitelden verslaggevers en televisieprogramma’s over elkaar heen met horrorverhalen over het vreselijke lot van de jongens op school. De Volkskrant sprak van een oorlog tegen de jongens in een doorgeslagen feminien onderwijssysteem. Ook Netwerk koppelde de feminisering in het onderwijs zonder pardon aan de slechtere prestaties van jongens, en volgens Trouw ging het vooral mis bij de overstap naar de brugklas, omdat dan talen steeds belangrijker worden. En dan waren daar nog de vaders als ervaringsdeskundigen, die ook al het onderwijs er de schuld van gaven dat hun zonen achterop raakten.

Bron: De Standaard, België.

Het ministerie van OCW raakte zo bezorgd vanwege deze stroom van hel en verdoemenis artikelen, dat de Radboud Universiteit opdracht kreeg de zaak nog eens goed onder de loep te nemen. Wat blijkt? Het ligt niet aan het onderwijs. De feminisering, de vrouwen die jongensenergie zouden smoren in betutteling en regeltjes – niks, het Rijk der Fabelen. De dramatische verschillen in onderwijsprestaties tussen jongens en meisjes dan? Te verwaarlozen. Jongens doen het iets beter met rekenen en wiskunde, meisjes zijn inderdaad iets beter met taal. Maar per saldo zijn de onderwijspretaties van beide groepen even goed.

Dat jonges het uiteindelijk toch iets minder goed doen is omdat ze meer gedragsproblemen vertonen. Vooral een selecte groep Marokkaanse jongens met ADHD valt op en baart de onderzoekers zorgen. Al met al blijven de verschillen echter klein. Als het gaat om havo of vwo diploma’s, haalt 40% van de jongens dit niveau, tegen 45% van de meisjes. Inderdaad een verschil, maar als dit het einde van de wereld moet zijn wil ik wel eens een echte ramp zien.

Het grappige is dat sinds de verschijning van dit rapport de kranten en televisieprogramma’s zwijgen in alle talen. De Zesde Clan heeft geen stapels kranten doorgebladerd. Maar Googelen op trefwoorden als onderwijs, jongens en achterstand levert na mei 2010  alleen treffers op van gespecialiseerde sites. Zoals Kennislink, waar de auteur nuchter constateerde dat het onderwijssysteem niet op de schop hoeft. En natuurlijk de universiteit waaraan de onderzoekers van ITS aan verbonden zijn. Verder is het stil.

Die stilte komt misschien doordat de onderzoekers de bal terugleggen bij de jongens, en hun gedrag. Dat levert geen leuke kopij op. En het versterkt opinies die tot mei 2010 slechts sporadisch voorkwamen. Zoals een tegengeluid in Trouw, door columniste Fé Toussaint, van mei 2010:

Ze proberen oplossingen te vinden voor het gedrag dat jongens aan slechte resultaten helpt, door naar fouten in het onderwijs te zoeken. Persoonlijk zou ik liever gaan zoeken naar de fouten in de mentaliteit van jongens. Ik ben natuurlijk totaal subjectief, maar op mij komt de door deskundigen gekozen aanpak over als een duidelijk geval van voortrekking van jongens: Toen wij vrouwen nog de achterliggers in het onderwijs waren, werd ons geleerd ons beter aan te passen aan de normen die opleidingen aan ons stellen. Nu jongens in de positie van de vroegere meisjes dreigen te geraken, is men plots bereid de opleidingen aan te passen aan de leerlingen.

Het leuke is: deze discussies zijn niet typisch Nederlands. Een half uurtje vliegen hier vandaan, in Engeland, zijn net weer de resultaten van examens binnen. De meiden doen het beter dan de jongens. Net als in 2000. En net als in Nederland buitelen ook hier de commentatoren over elkaar heen. Met verhalen die akelig hetzelfde klinken: de feminisering van het onderwijs is schuld. Assertieve meisjes koeieneren de jongens. Of nee, de examens zijn makkelijker geworden, of ze zijn veranderd zodat meisjes opeens in het voordeel zijn ten koste van die arme jongens.

En ook hier klinken gelukkig tegengeluiden:

The problem here is not girls’ “aggressive assertiveness” – does Mr Blunkett know any 14-year-old girls? – but the cultural message that “real” men don’t have to try hard: it all falls in their lap as a God-given right.

 Zouden we opnieuw een dubbele moraal te pakken hebben dan? Meisjes hebben een achterstand, en de boodschap is tsja, het ligt aan jezelf, pas je maar aan, aan de boze buitenwereld. Jongens hebben een achterstand, en dan is het opeens alle hens aan dek, de jongens falen omdat het systeem niet deugt, laten we de wereld aan de jongens aanpassen. Hmmm….

To be continued…..

Decennia lang was het voor meisjes al heel wat als ze leerden koken op de huishoudschool.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: