Nieuwsronde

Er is weer veel te veel blijven liggen… Maar niet getreurd, dankzij de nieuwsronde kan De Zesde Clan je toch nog doorlinken naar interessante artikelen die je anders misschien gemist zou hebben. Komen ze:

  • Ontwerpers van games gaven het toe: ze baseren vrouwelijke personages vooral op de vraag ‘wil ik ermee naar bed’. Dat is de reden waarom veel vrouwelijke karakters geen karakter hebben maar vooral in beeld komen met borsten en billen. Deze reportage uit het hart van de gamewereld sluit mooi aan bij eerdere ophef over het beleid van DC Comics, die flink de mist in ging met de bimboficatie van superheldinnen.
  • Een analyse in de Guardian over feministische bewegingen in ontwikkelingslanden. Veel vrouwen ten zuiden van de evenaar zijn hun status als broedvee compleet zat en verheffen hun stem. Ze zoeken daarbij eigen oplossingen voor de situatie in hun land. Sarah Jackson van Womankind Worldwide roept mensen op de vrouwen te steunen in wat ze zelf willen en hen geen model van westers feminisme op te leggen.
  • In aansluiting hierop: wat willen Afghaanse vrouwen zelf? Er staan zeer veel kwesties op hun verlanglijstje, merkte filmmaakster Gini Reticker toen ze een documentaire maakte over de situatie van vrouwen in dit land. Maar bovenaan staat dat er een duurzame vrede moet komen, en dat dit pas kan als ook vrouwen iets te zeggen krijgen over de situatie en de wederopbouw van Afghanistan.
  • I Blame the Patriarchy waagde het om erg kritisch te schrijven over fabrikanten van make up die in een onderzoek concludeerden dat mensen vrouwen met make up serieuzer nemen. Dat leverde prompt felle kritiek op. Het weblog kwam met nadere uitleg om de schuimbekkende haters tot de orde te roepen. Kern van het verhaal: ”femininity is not a “choice” when the alternative is derision, ridicule, workplace sanctions, or ostracization.” Debatteer vooral mee op I Blame the Patriarchy. Maar lees net als hier wel eerst even de humoristisch opgeschreven huisregels.
  • Wil je weten hoe ver het denken in de tegenstelling man-vrouw al is doorgedrongen tot het dagelijks leven? Sociological Images zet een heel stel producten op een rijtje die om een compleet zinloze reden voorzien zijn van een roze kleur voor de vrouwtjes en stoer blauw voor de mannetjes. Denk aan artikelen zoals oorpluggen, boterhamzakjes en stekkers. Boterhamzakjes voor hem en haar??? Het moet niet gekker worden.
  • De presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten komen dichterbij, en Name It Change It krijgt het steeds drukker. Op het weblog van deze site stelt de organisatie seksisme in de media aan de kaak. Dat vergt streng selecteren omdat je anders bezig blíjft. Meest recente gebeurtenissen die het patroon blootleggen: tijdschriften die vooral nadruk leggen op de kledingkeuze van vrouwelijke politici, mensen die een vrouwelijke kandidate van waanzinnig noemen, en alleen vrouwen praten over kleinkinderen. Zie ook de 2012 sexism watch van weblog Sociological images, met fascinerend nieuws over de nagels van kandidate Michelle Bachmann.
Dat was ‘m weer voor vandaag, tot de volgende Nieuwsronde!
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 50 andere volgers

%d bloggers like this: