Actrices boven de 40 doen het goed in filmwereld

Okeeeee, de Zesde Clan vindt de timing een beetje verdacht. Helen Mirren heeft nog geen paar dagen geleden tegen het machismo in Hollywood aangeschopt, inclusief stelling dat vrouwen boven de vijftig geen kans maken, of de Los Angeles Times besteedt een groot artikel aan actrices boven de veertig die het juist prima doen in de filmindustrie. De krant geeft daar drie redenen voor: meer oudere vrouwen (dat ben je al vanaf 35) die kaartjes kopen voor de bioscoop, vastberaden regisseuses die goede rollen voor vrouwen scheppen, en een langzame cultuuromslag in de samenleving.

De krant haalt allerlei cijfers en onderzoeken aan om te laten zien hoeveel er veranderd is. Actrices boven de veertig kregen vorig jaar 28% van de beschikbare filmrollen, tegen 11% bij de vorige meting. Oudere mannen nemen 42% van de rollen in beslag, dus er gaapt nog een behoorlijke kloof. Maar het is inderdaad vooruitgang. Verder kwam de filmindustrie er eerder dit jaar achter dat vrouwen inmiddels 55% van de bioscoopkaartjes kopen. En dat een wat ouder vrouwelijk publiek zorgt voor kassuccessen, zoals Julia& Julia en Mama Mia met Meryl Streep, 61 jaar, of The Blind Sight met Sandra Bullock, ook niet meer de jongste.

De marketingjongens en studiobazen valt dit ook op. Dus als er dan wat meer ruimte in de samenleving komt om vrouwen op leeftijd op het witte doek te zien, en regisseurs zijn bereid om vrouwen ruimte te geven voor de camera, dan komt het vanzelf goed. Tot zover de LA Times.

Helaas zijn er nog steeds andere geluiden. Een instituut als Helen Mirren geeft niet voor niets af op een filmwereld die drijft op de verlangens van 18 jarige jongetjes en hun penis. Women & Hollywood wijst op iemand als Carey Mulligan, een actrice van net 25. Zij wordt door opdrachtgevers onder druk gezet om nu al te beginnen met Botox. Regisseuzes hebben nog altijd verdomd weinig in de melk te brokkelen. Zodra een film een groter budget krijgt, nemen studiobazen het zekere voor het onzekere en zetten een man aan het roer van de film – zelfs als die minder ervaring heeft dan de vrouw in kwestie. Misschien dat regisseuzes in 2060 of zo een wat meer gelijkwaardige rol kunnen krijgen in Hollywood. En films voor kinderen leren de jonkies al vroeg hoe het hoort: vrouwen zwaar in de minderheid, in ondersteunende rollen, als hulpje voor de actieve jongen in de hoofdrol die al die leuke avonturen beleeft. De vooruitgang hier is precies nul komma niks.

Kortom, het is handig juichverhalen zoals die in de LA Times met een korrel zout te nemen. En om te bedenken dat deze krant verschijnt in de stad waar de film en televisiemaatschappijen domineren. Dat geeft wat perspectief.

About these ads
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 51 andere volgers

%d bloggers like this: